این پروژه عکاسی چند ساعتی شما را سرگرم میکند. این نوع عکسبرداری خیلی جالب است و میتوانید با آن تصاویری هنری برای دکوراسیون داخلی خلق کنید. در ادامه این مطلب لنزک به شما خواهیم گفت چگونه.

ابزار لازم
چوب عود (هر چه بلندتر باشند بهتر)، کتری و جا عودی که عود را در آن قرار دهید.
فندک یا کبریت
پس زمینه سیاه که میتوانید برای آن از یک تیکه پارچه، مقوا یا ژاکت یا لباس مشکل استفاده کنید. عکسبرداری به صورت ماکرو انجام میشود، بنابراین به پس زمینه چندان بزرگی نیاز ندارید.
فلاش
چند برگ کاغذ برای هدایت نور. چسب نواری برای نگه داری کارتها در مکان مناسب.
چند متد راه اندازی فلاش.
سه پایه: هر مدل سه پایه‌ای که بخواهید را میتوانید استفاده نمایید، مدلهای سری Manfrotto 190 و مدلهای سبکتری همچون سه پایه های مسافرتی کامپکت Manfrotto میتواند برایتان مناسب باشد.

 


تکنیک :
محل مناسب برای عکاسی از دود
برای این نوع عکاسی میتوانید از یک اتاق بزرگ بدون هواکش استفاده نمایید. وقتی که در اتاق جریان هوا کم باشد دود پخش نمیشود و افزون بر اینکه عکسبرداری در یک اتاق بزرگ راحت تر است، از اذیت شما توسط دود نیز جلوگیری میکند!

پیاده سازی
دوربین را بر سه پایه سوار کنید و ارتفاع و موقعیت آن را متناسب با پس زمینه ای که انتخاب کرده اید تنظیم نمایید. با سوختن عود و کوتاه شدنش میتوانید ارتفاع دوربین را نیز کم کم کاهش دهید.

برای عکسبرداری از دود باید از از یک پس زمینه سیاه استفاده کنید و نباید هیچ نوری از فلاش به آن یا لنز تابیده شود. برای اینکار، فلاش را در سمت راست و چپ دوربین خود و رو به عود قرار دهید. برای ثابت نگه داشتن فلاش میتوانید از یک سه پایه میزی استفاده کنید، البته در صورتی که چنین وسیله ای را در اختیار ندارید، میتوانید با دست آن را نگه دارید.

برای جلوگیری از نشت نور (مسدود کردن آن تا به جاهای ناخواسته نتابد) میتوانید از کاغذهای تیره یا چسب نواری استفاده کنید تا فلگ (flag)، گوبو (gobo) یا بارندور (barn door) خودتان را بسازید.

یک فلاش مجزا با قابلیت کنترل TTL و کابل اکستنشن یک منبع نور عالی بوده، ولی از فلاش‌های معمولی نیز به صورت دستی یا در حالت دیافراگم اتوماتیک نیز استفاده نمایید. در صورتی که از فلاش بر حالت تقدم دیافراگم استفاده میکنید جوری آن را تنظیم نمایید تا با تنظیمات دیافراگم دوربین همخوانی داشته باشد.

همانطور که میدانید باید فلاش را با دوربین سینک کنید. چگونگی انجام آن به نوع فلاش و دوربین شما بستگی دارد. میتوانید از یک کابل اکستنش معمولی ارزان قیمت استفاده کنید ولی با اینکار کنترل TTL را از دست میدهید. برای استفاده از کابل TTL حتما به مدل فلاش یا دوربین خود توجه کنید تا از کابل متناسب با آن استفاده نمایید.


همچنین شما میتوانید که از گزینه‌های گران قیمت تر همچون راه انداز فلاش بی سیم نیز استفاده کنید، برخی از آنها از قابلیت نورسنجی درون لنزی برخوردارند (TTL metering) در صورتی که برخی دیگر با وجود راه اندازی فلاش، تنها حالت دستی و دیافراگم اتوماتیک برای آنها وجود دارد. همچنین شما میتوانید از یک اتاق کاملا تاریک استفاده کنید، و با سرعت شاتر پایین عکاسی را انجام دهید.

برخی از دوربینها میتوانند با امواج اینفرارد فلاش اکسترنال را فعال کنند. شما میتوانید در منوی دوربین به این تنظیمات دست پیدا کنید.


ایجاد دود
وقتی که آماده به کار بودید عود را روشن کنید. هر چقدر که میخواهید برای آن وقت بگذارید و عجله نکنید، مطمئن شوید که نور مستقیما به ناحیه‌ی روشن تابیده شود و قدرت فلاش کافی بوده و نور تابیده شده بر دود قرار گرفته بر پس زمینه سیاه مناسب باشد.

تنظیمات دوربین
دوربین خود را بر فوکوس دستی تنظیم نمایید، یک ایزو پایین (۱۰۰ یا ۲۰۰ مناسب است) انتخاب کرده و از محدوده دیافراگم متوسط (f/8) استفاده کنید و در صورتی که از حالت دیافراگم اتوماتیک استفاده میکنید حتما توجه داشته باشید که تنظیمات لنزها با فلاش همخوانی داشته باشد. حتی یک فلاش کم توان نیز میتواند محدوده دیافراگم f/8 را تولید کند چون فاصله کمی با سوژه دارد. سرعت شاتر باید با سرعت سینک توصیه شده (recommended sync speed) دوربین برابر باشد که معمولا بین ۱۲۵/۱ یا ۲۰۰/۱ ثانیه است.

 



عکسبرداری از نقشهای دود
هیچ شکل اشتباه یا درستی برای عکاسی از دود وجود ندارد. تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که به نقشهای آن نگاه کنید و پی در پی عکاسی کنید تا حافظه دوربینتان پر شود یا اینکه خسته شوید!

باید روشن ترین بخش دود سفید به نظر بیاید ولی نه آنقدری سفید که نوردهی بیش از حد (overexposes) شود. از طرفی نمی خواهید که نوردهی آن قدر ناکافی (underexposed) شود که دود با پس زمینه ادغام گردد. شما میتوانید با فوت کردن دود و یا با نگه داشتن یک قاشق در مقابل جریان دود شکل آن را تغییر داده و نقشهای جالبتری با آن تولید کنید.

 


شکل دود دائما تغییر میکند و گاها دودهای خطی مشاهده میکنید ولی عموما دودها نقشهای جالبی به وجود می آورند. تنها باید شما آماده به عکاسی باشید تا این نقشها را از دست ندهید.

با فوکوس اتوماتیک دیگر نیازی به تنظیمات فوکوس نداشته و باید توجه داشته باشید که فوکوس بر دودهای درحال حرکت برای اکثر دوربینهای سخت است. یک شی که گوشه‌های مشخصی دارد را در موازات مسیر دود قرار داده و بر آن فوکوس کنید. ممکن است هنگام عکاسی همچنان نیاز به تنظیم فوکوس داشته باشید ولی با اینکار سریعتر به فوکوس مورد نظرتان دست پیدا میکنید.

 

برگرفته از : ِEphotozine

امتیاز 3.48/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا