بازیابی تصاویر قدیمی یکی از دغدغه های تاریخ شناسان و البته علاقه مندان به تصاویر قدیمی است. نبود سیستم دیجیتال باعث از بین رفتن بسیاری از تصویر صده گذشته شده است و هر روزه تکنیک های جدیدی برای بازیابی این تصاویر از طریق محققین بدست می آید.

خبر خوش اینکه اینبار اشعه ایکس توانسته کمک خوبی برای این خواسته محققین باشد.

اخیرا محققان در دانشگاه غرب یونایتالیا در کانادا به رهبری مادالنا کوزاچوک، با استفاده از اشعه X-ray و تصویربرداری فلورسانس، و نهایتا با استفاده از تصویربرداری فلورسانس و سنکروترون، برای تجزیه و تحلیل بازسازی یک عکس از قرن نوزدهم که از صفحات مس با پوشش نقره ای حساس شده بود به موفقیت هایی رسیده اند.

متاسفانه با گذشت زمان، عکس های اصلی روی این صفحات تا حدودی از بین می روند (البته بعضی اوقات به طور کامل) . اما جای شکر آن باقی ست که حتی اگر سطوح صفحات هم پنهان شده باشند، ذرات جیوه هنوز هم باقی می مانند.

با استفاده از تصویربرداری ویژه اشعه ایکس در یک فرآیند اسکن که برای هر یک عکس ۸ ساعت طول می کشد، دانشمندان قادر به شناسایی جیوه در هر صفحه شده اند و نتیجه تا حدود زیادی رضایت بخش بوده است.

این تیم  کانادایی تکنیک خود را بر روی دو صفحه ای که از گالری ملی کانادا دریافت کرده بودند – پرتره های یک زن و یک مرد – امتحان نموده و نهایتا ، نسخه های دیجیتالی قابل قبولی به دست اورده اند.
در زیر نتایج قبل و بعد از این بازسازی را با هم ببینیم.

 

 

نمونه اول بازسازی با ایکس ری

 

 

نمونه دوم بازسازی عکس با ایکس ری

امتیاز 3.42/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا