تقریبا هر دوربینی جبران نوردهی دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. تمام چیزهایی که شما باید در مورد آن بدانید در این مقاله آموزشی ارائه شده است.

 

 

 

تقریبا هر دوربینی که شما می توانید در حال حاضر بخرید یک گزینه جبران نوردهی (exposure compensation) دارد. استفاده از آن بسیار ساده است و می تواند در بسیاری از شرایط مفید باشد، در زمان شما برای پس پردازش صرفه جویی کرده و به شما اجازه دهد تا عکسی که می خواهید را بدون هیچ زحمتی به دست آورید.

در این آموزش، ما هر چیزی که شما باید درباره جبران نوردهی بدانید را ارائه می دهیم.


جبران نوردهی چیست؟

 

 

جبران نوردهی در یک DSLR نیکون

 

 

 

جبران نوردهی یک راه سریع و آسان برای تغییر نحوه پاسخ دهی دوربین شماست، به طوری که هر عکسی که می گیرید، در نهایت با تغییر جبران نوردهی مورد نظر شما ایجاد می شود. این تغییر را می توان برای رسیدن به نوردهی بیشتر یا کمتر از حد معمول تنظیم کرد، و نتیجه تصویری است که کمی روشن تر یا کمی تیره تر از حالت معمول است.

جبران نوردهی چگونه عمل می کند؟
نحوه کار جبران نوردهی بدین صورت است که آنچه که دوربین شما آن را نوردهی صحیح می پندارد (بر اساس مُد نورسنجی مورد نظر شما) را در نظر گرفته و سپس سرعت شاتر یا دیافراگم را برای اعمال تغییری که می خواهید ایجاد کنید، تنظیم می کند.

گزینه نورسنجی پیش فرض ماتریس (Matrix) یا ارزیابی کننده (Evaluative) است، و این گزینه به تمام صحنه نگاه کرده و تلاش می کند تا بهترین تعادل را برای هر چیزی که در صحنه قرار دارد، ارائه دهد. با این حال، زمانی که دوربین بر روی الگوی نورسنجی متفاوتی مانند مرکزگرا (centre-weighted) یا نورسنجی نقطه ای (spot metering) تنظیم شده نیز می توانید از جبران نوردهی استفاده کنید.

شما کنترل کامل دارید که این جبران نوردهی بر اجازه ورود نور بیشتر یا کمتر به سنسور تاثیر داشته باشد یا نه، و این دو به ترتیب تحت عنوان استفاده از جبران نوردهی مثبت و منفی شناخته شده اند.

شما همچنین بر میزان جبران نوردهی مورد استفاده نیز کنترل دارید. بنابراین، می توانید انتخاب کنید که فقط کمی تغییر به سمت نوردهی زیاد، یک تغییر چشمگیر به سمت نوردهی کم یا هر ترکیب دیگری داشته باشید.

اکثر دوربین ها به شما اجازه می دهند تا جبران نوردهی را در پله یا استاپ های ۱/۳EV اعمال کنید، که کنترل خوبی بر روی تنظیمات به شما می دهد، و معمولا یک محدوده ۳EV- تا ۳EV+ وجود دارد. این بدین معنی است که شما می توانید جبران نوردهی را بین ۳EV- و ۳EV+، یعنی کمتر یا بیشتر از آنچه که دوربین شما آن را نوردهی صحیح در یک موقعیت مشخص می پندارد، تنظیم کنید. برخی از دوربین ها به شما اجازه می دهند تا این مقدار را بر روی ۱/۳EV یا ۱/۲EV استاپ تنظیم کنید، و بسیاری از دوربین های فعلی محدوده وسیع تر ۵EV- تا ۵EV+ را برای کار به شما می دهند.

لنزک: تغییر جبران نوردهی به صورت پله ای (stop – استاپ( در یکی از جهت های + یا – صورت می گیرد. همچنین EV مخفف Exposure Value یا مقدار نوردهی می باشد.

 

 

نشانگر در وسط مقیاس مقدار نوردهی بر روی ۰ تنظیم شده، که نشان می دهد دیافراگم و سرعت شاتر باید یک نوردهی مناسب بر اساس الگوی نورسنجی مورد استفاده ارائه دهند. هنگامی که شما جبران نوردهی را تنظیم می کنید، این نشانگر بسته به این که شما استفاده از جبران نوردهی مثبت یا منفی را انتخاب کرده باشید، به سمت چپ یا راست حرکت می کند.

 

 

بنابراین، بیایید فرض کنیم که شما در حال عکاسی در مُد اولویت دیافراگم هستید و دوربین شما فکر می کند که نوردهی مناسب برای یک صحنه خاص در دیافراگم f/5.6، ۱/۱۰۰ ثانیه است. اگر از جبران نوردهی ۱/۳EV- استفاده کنید، دوربین شما در همان دیافراگم باقی می ماند (چون این چیزی است که شما با بودن در مد اولویت دیافراگم، برای کنترل کردن انتخاب کرده اید)، اما سرعت شاتر را ۱/۳EV پله یا استاپ کاهش خواهد داد، که آن را از ۱/۱۰۰ ثانیه به ۱/۲۵۰ ثانیه می آورد.

اگر شما ۲/۳EV- از جبران نوردهی را اعمال کردید، این مقدار به ۱/۵۰۰ ثانیه تغییر می کند، و اگر از ۱EV- استفاده کردید، به ۱/۲۰۰ ثانیه کاهش می یابد، چون ۱/۲۰۰ ثانیه یک استاپ EV کامل نوردهی کمتر از تنظیمات ۱/۱۰۰ ثانیه است، که جایی است که شما از آن شروع کردید.

همین مسئله برای دیافراگم در هنگام استفاده از مُد اولویت شاتر نیز صدق می کند. در اینجا، استفاده از ۱/۳EV- از جبران نوردهی، به استفاده دوربین از یک دیافراگم کوچکتر به جای یک سرعت شاتر کوتاهتر به منظور دستیابی به همان هدف منجر خواهد شد. با این حال، شما انتخاب کرده اید که سرعت شاتر را با استفاده از مُد اولویت شاتر کنترل کنید، و در اینجا، از f/5.6 به f/6.3 می روید.

به طور مشابه، ۲/۳EV- استاپ از جبران نوردهی این مقدار را به f/7.1 کاهش داده و ۱EV- استاپ آن را دوباره به f/8 کاهش می دهد. نگران به خاطر سپردن این ارقام نباشید، چون دوربین در اینجا همه کارها را خودش انجام می دهد.


چگونه جبران نوردهی را فعال کنیم؟
نحوه دسترسی شما به جبران نوردهی به دوربینی که استفاده می کنید بستگی دارد. در بسیاری از دوربین ها، مانند دوربین های DSLR نیکون و DSLR های جدیدتر کانن، این کنترل معمولا مانند یک آیکون + و – در داخل یک مربع که به صورت مورب به دو مثلث تقسیم شده، دیده می شود. شما تنها آن را پایین نگه می دارید و دکمه گردان مربوطه را حرکت می دهید تا وقتی که جبران نوردهی مورد نیاز را اعمال کنید، یا آن را فشار می دهید و گزینه ای که می خواهید را بر روی صفحه نمایش LCD عقب انتخاب می کنید.

 

دکمه کوچک +/- در کنار دکمه کنترل شاتر در بسیاری از DSLR های نیکون به جبران نوردهی دسترسی پیدا می کند.

 

 

بر روی دوربین های دیگر، جبران نوردهی به سادگی با چرخاندن دکمه گردان در هنگام عکاسی در یک مُد نوردهی خاص، اعمال می شود. به عنوان مثال، در بسیاری از DSLR های سطح حرفه ای کانن، دسترسی به جبران نوردهی از طریق چرخش دکمه گردان کنترل سریع (Quick Control Dial) در عقب، در هنگام عکاسی در یک مُد نوردهی مرتبط مانند اولویت دیافراگم انجام می شود.

 

در بسیاری از DSLR های حرفه ای کانن، جبران نوردهی با چرخاندن دکمه گردان بزرگ Quick Control (با دکمه Set در مرکز آن) در پشت دوربین تنظیم می شود.

 

 

شما می توانید از جبران نوردهی در مُدهای نوردهی برنامه (Program)، اولویت دیافراگم (Aperture Priority) و اولویت شاتر (Shutter Priority) استفاده کنید، اما نمی توانید از آن در مُدهای خودکار (Auto) یا صحنه (Scene) استفاده کنید. همچنین در مُد نوردهی دستی (Manual) نیز در دسترس نیست، چون به هر حال شما همیشه کنترل کامل بر سرعت شاتر و دیافراگم دارید.

چه موقع می توانید از جبران نوردهی استفاده کنید؟
جبران نوردهی در موقعیت های بسیار زیادی مفید است.

بعضی از دوربین ها به راحتی نوردهی های روشن تر یا تاریک تر ایجاد می کنند، بنابراین استفاده از یک مقدار متوسط جبران نوردهی به شما اجازه می دهد این مشکل را برطرف کنید. بسیاری از دوربین ها برای حفظ جزئیات برجسته طراحی شده اند، و بنابراین در بسیاری از مواقع به طور طبیعی نوردهی های کمی تاریک تر ایجاد می کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. استفاده از جبران نوردهی این رفتار را اصلاح می کند، به طوری که نوردهی بیشتر مطابق با انتظارات شما می شود، اگرچه به طور بالقوه به قیمت از دست رفتن کمی از اطلاعات برجسته خواهد انجامید.

همچنین می تواند اینطور باشد که دوربین شما آنچه را که در صحنه مهم است کاملا درک نمی کند و به طور مداوم آن را نورسنجی می کند، بنابراین بخش خاصی از آن کمی تاریک تر یا روشن تر از آنچه که نیاز دارید، می شود. این مورد اغلب زمانی که سوژه مورد نظر شما تنها بخش کوچکی از صحنه را اشغال می کند، صادق است. در اینجا، شما می توانید از یک مُد نورسنجی متفاوت مانند نورسنجی نقطه ای نیز استفاده کنید، هرچند بسیاری از عکاسان عملی تر می دانند که تنها جبران نوردهی را به جای آن تنظیم کنید.


 

مناطق وسیع برفی معمولا باعث می شوند که دوربین صحنه را به طور کلی کم نوردهی کند، بنابراین کمی جبران نوردهی مثبت اغلب مورد نیاز است.

 

 

همچنین دوربین شما ممکن است فریب نواحی بسیار تاریک یا هایلایت های روشن را بخورد، که باعث می شو تصور کند که صحنه باید به شیوه ای متفاوت از روشی که شما ترجیح می دهید، نوردهی شود. بعضی از تصاویر، به ویژه آنهایی که در شرایط کنتراست بالا گرفته شده اند، می توانند هنگامی که شما به شدت کم نوردهی می کنید چشمگیر (دراماتیک)تر شوند، در حالیکه مراقب روشن ترین بخش های صحنه باشند. در واقع، اغلب اوقات شما ممکن است از جبران نوردهی برای دلایل خلاقانه بیشتر از هر چیز دیگری استفاده کنید.

 

استفاده از جبران نوردهی منفی در اینجا اجازه داد تا سوژه به صورت یک سیلوئت ثبت شود.

 

 

 

در مثال بالا، دوربین به طور طبیعی عکس را زیاد نوردهی کرد، چون با مقدار زیادی جزئیات سایه مواجه شد و به دنبال یک تعادل کلی خوب بود. با استفاده از جبران نوردهی منفی، سوژه می تواند به صورت سیلوئت در مقابل جزئیات پس زمینه روشن تر ثبت شود، اما صحنه هنوز هم متعادل است، چون بخش های روشن تر هنوز هم به صورت هایلایت ثبت می شوند.

 

 

نویسنده: مت گلوچینسکی (Matt Golowczynski)

 

امتیاز 3.31/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا