آب از جهات مختلفی مایه حیات است .در عکاسی میتوانیم آب را به طرق مختلف نشان بدهیم. عکاسی از آب چه به صورت آب در حال حرکت یک آبشار باشد، یا دریاچه ای آرام، و یا موج سواری که به سوی ساحل میرود، موضوعی جالب برای عکاسی است. اگر به این موضوع علاقه مند هستید، فنونی هستند که به موفقیت شما کمک میکنند.

1- آبشار و نهر روان

 

 

آبشارها از مناظری هستند که غالبا مورد توجه عکاسان قرار میگیرند. یکی از خیره کننده ترین روش های عکاسی از یک آبشار یا نهر روان ،نشان دادن حرکت آن است. این کار با استفاده از سرعت پایین شاتر امکان پذیر است. برای پیدا کردن زمان بندی مناسب به تجربه احتیاج دارید اما برای شروع بهتر است از ۲ ثانیه شروع کنید. باید دوربین خود را روی یک سه پایه قرار بدهید – با در دست گرفتن دوربین این کار امکان پذیر نیست – و سعی کنید از فلاش استفاده نکنید. همچنین میتوانید دیافراگم f/16 را انتخاب کنید تا تصویر واضح (شارپ) به نظر برسد. از تایمر خودکار دوربین یا کابل شاتر استفاده کنید تا عکس کاملا بدون محوشدگی باشد.

2-استفاده از سرعت شاتر پایین

 

 

در طول روز چون نور زیادی به دوربین میرسد، همیشه امکان استفاده از سرعت شاتر طولانی امکان پذیر نیست. با این حال، کارهایی هست که میتوانید انجام بدهید، مثلا اگر دوربین شما این امکان را داشته باشد میتوانید عدد ایزوی پایینی مانند ۱۰۰، ۵۰ یا ۲۵ را انتخاب کنید. برای کاهش نوری که به دوربین شما میرسد میتوانید از فیلتر کاهنده نور (ND) و فیلتر پولاریزه استفاده کنید. این کار به شما اجازه استفاده از سرعت شاتر نسبتا آهسته را میدهد ، بنابر این از یک سه پایه یا سطحی ثابت برای زیر دوربین استفاده کنید. اگر سه پایه ندارید، ممکن است لازم باشد از فلاش استفاده کنید که در نتیجه پس زمینه تصویر واضح باقی میماند اما آب افکتی محو و سفید خواهد گرفت.

3-ثابت کردن حرکت

 

 

ثبت حرکت آب تأثیری دراماتیک به جا میگذارد چرا که آب حالتی سیال دارد. برای ثبت حرکت باید از سرعت شاتر نسبتا سریع استفاده کنید. همچنین میتوانید از فنون دیگری مانند استفاده از فلاش، و یا باز نگه داشتن کامل دیافراگم برای ورود نور بیشتر استفاده کنید. استفاده از سه پایه و حالت عکس برداری پشت سر هم نیز توصیه میشود چون با این کار یک سری تصویر از آب در حال حرکت میگیرید تا بعد بهترین آن را انتخاب کنید.

4-استفاده از آب بعنوان آینه

 

 

اگر هوا صاف باشد میتوان از آب به عنوان آینه استفاده کرد. صحنه ای با جزئیات جالب انتخاب کنید. این صحنه میتواند جانوری در حال گذر و یا شاخه ای درخت باشد. طوری از آب عکس بگیرید که فقط بازتاب موضوع مورد نظر گرفته شود. سعی کنید از فلاش استفاده نکنید چون ممکن است در آب هایلایت های سفید رنگ ایجاد شود و حتما یک فیلتر پولاریزه به دوربین متصل کنید تا تشعشع خورشید که ممکن است توی آب بیفتد کاهش پیدا کند. سرعت شاتر معقولی انتخاب کنید تا تصویری بدون ماتی داشته باشید.

5-آب راکد

 

 

اگر آب اصلا حرکتی نداشته باشد چه؟ آب راکد افکتی زیبا یعنی بازتاب دارد. بهترین زمان عکاسی از آب راکد غروب یا طلوع بر فراز یک دریاچه یا زمانی که آسمان حالتی دراماتیکی داشته باشد، است. یک نقطه کانونی مناسب مانند درخت ، سنگ یا قایق انتخاب کنید، چراکه بدون نقطه کانونی تصویر یکنواخت خواهد بود. از یک سه پایه استفاده کرده و فلاش را خاموش کنید چرا که افکت را خراب میکند. دوربین را در حالت AV (تقدم دیافراگم) قرار دهید ، برای عمق میدان بیشتر به عدد f/8 یا بالاتر نیاز داریم و به دوربین اجازه دهید تا سرعت شاتر صحیح را بر اساس مقدار نور انتخاب کند.

6-قطرات آب

 

 

عکاسی از قطرات آب کاری دشوار است ( زمان بندی باید عالی باشد). باید این کار را بارها تمرین کنید تا صحیح آن را بیاموزید. دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید و یک کابل شاتر یا کنترل از راه دور به آن وصل کنید. حالت ضبط تصاویر پشت سر هم را انتخاب کنید. از یک لنز ماکرو استفاده کنید و منبع نور از بالا باشد. ظرفی را پر از آب کرده و سپس قطره ای آب به داخل آن بچکانید . در همان زمان دکمه شاتر را بزنید تا تعدادی عکس پشت سر هم بگیرد. یکی از این عکس ها لحظه برخورد قطره با آب را ضبط خواهد کرد.

 

تنظیمات

اگر سعی دارید حرکتی را به تصویر بکشید ، عکس های خود را بر اساس سرعت شاتر بگیرید – اقلا دو ثانیه برای شروع – . در فضاهای تاریک تر این زمان میتواند تا ۲۰ ثانیه افزایش پیدا کند. اگر میخواهید لحظه حرکت آب را ثبت کنید میتوانید از فلاش یا سرعت سریع شاتر استفاده کنید. از حالت عکاسی متوالی دوربین هم استفاده کنید تا مطمئن شوید تعداد زیادی عکس برای انتخاب کردن دارید.

ابزار توصیه شده

اگر قصد عکاسی از آب در حال حرکت را دارید ،یک سه پایه قطعا مورد نیاز است، چون هیچ چیز دیگری به دوربین شما سکون کامل را نمیدهد. اگر قصد عکاسی از آب در طول روز را دارید ، قطعا به فیلتر های پولاریزه و کاهنده نور (ND) نیاز پیدا خواهید کرد. اگر قصد ثبت حرکت آب در محیط استودیو را دارید یک فلاش قدرتمند جداگانه به شما کمک خواهد کرد تا تمامی آثار محوشدگی را کاهش دهید.

نتیجه گیری

آب موضوعی متنوع برای عکاسی است و شما را فقط به عکاسی از دریاچه ها ، رودها و نهرها محدود نمیکند. به یاد داشته باشید که حتی در خانه هم به آب دسترسی دارید و با کمی خلاقیت میتوانید تصاویر جالبی ضبط کنید. حتی میتوانید از یک صحنه هم با سرعت پایین شاتر و هم با سرعت بالای شاتر عکس بگیرید تا تفاوت بین این دو را مشاهده کنید. برای پیدا کردن افکتی که به دنبال آن هستید تجربه بهترین راه حل است.

 

امتیاز 3.4/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا