دریا معمولا حال و هوا و هیجان خاصی دارد. یک عکاس نمی تواند آنچه که درهنگام عکاسی از منظره دریا اتفاق خواهد افتد را کنترل کند اما می تواند مراقب و منتظر لحظات مناسب بماند. که دراینصورت افراد، صخره ها، ساحل وآسمان می توانند مورد توجه قرار گیرند.

منتظر زمان مناسب بمانید

اگر شما در کار عکاسی از دریا جدی هستید باید صبور باشید و همیشه مراقب تغییرات آب و هوا، رنگ ها و حالت ها باشید. نکته اصلی در عکاسی از دریا نور طبیعی و چگونگی تاثیر آن در منظره است. نور سه اصل مهم دارد: شدت، جهت و رنگ که هر سه تحت تاثیر زمان روز هستند. ترکیب بندی صحنه در زمان مناسب شما را قادر می سازد تا بهترین عکس را بگیرید. به یاد داشته باشید که تجهیزات خود را از آب شور و شن دور نگه دارید چون ممکن است آسیب ببینند. برای محافظت از آنها می توانید از محفظه مخصوص یا یک کیسه پلاستیکی و مثل همیشه از یک فیلتر تمیز نگهدارنده لنز استفاده کنید.

از یک لنز واید استفاده کنید

همه تصاویر دریا نباید از برخورد امواج باشد. در روزهای آرام تر و مه آلود می توانید از یک لنز واید استفاده کنید تا یک منظره متفاوت ثبت کنید. اگر شما در ساحل باشید می توانید بر نقاط مورد علاقه مانند صخره ها و افرادی که در حال سیاحت هستند فوکوس کنید. از آنجایی که نور ممکن است کم باشد از تک پایه یا سه پایه استفاده کنید و از دیافراگم f/16 تا f/32 استفاده کنید تا کل تصویر واضح ثبت شود که در یک روز مه آلود باعث نیمه محو شدن عکس می شود.

از سرعت شاتر بالا استفاده کنید

ثبت کردن خروش امواج شور و جذبه خاصی در عکس ایجاد می کند. به یاد داشته باشید که شما برای ثابت نگه داشتن آب به سرعت شاتر بالا نیاز دارید (درحدود ۱/۱۰۰۰s) و به علت انعکاس نور خورشید از نوردهی زیاد اجتناب کنید. سعی کنید که نوردهی را ۱ تا ۲ پله پایین آورید. شما می توانید توسط یک لنز تله از فاصله دورتری از یک موج عکس بگیرید. و با محفظه ضد آب می توانید به آب بزنید و عکس هایی خلاقانه و هیجان انگیز بگیرید.

حرکت را ثبت کنید

برای ثبت حرکت آرام آب که به عکس یک فضای سفید نرم و لطیف می دهد شما باید از یک سرعت شاتر کند استفاده کنید. دوربین خود را روی سه پایه قرار داده و حالت دوربین را روی TV یا S (اولویت شاتر) قرار دهید. یک سرعت شاتر کم انتخاب کنید و اجازه دهید که اندازه دیافراگم را دوربین تعیین کند . استفاده ازیک فیلتر ND به کاهش میزان نور کمک می کند که در اینصورت باید از سرعت شاتر به مراتب کمتری (نوردهی طولانی تر) استفاده کنید.

انعکاس دراماتیک

لحظه ای که خورشید از میان ابرها ظاهر می شود و همچنین زمانی که طلوع یا غروب می کند چون صحنه در آب منعکس می شود یک لحظه دراماتیک به وجود می آید. از سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود و دوربین را درحالت AV (اولویت دیافراگم) قرار دهید. ازیک دیافراگم کوچک f/16 تا f/32 به منظور عمق میدان بیشتر استفاده کنید. برای بیشتر کردن اثر دراماتیک عکس از یک فیلتر پولاریزه استفاده کنید که باعث پر رنگ شدن آسمان می شود، ابرها را برجسته تر نشان می دهد و ازشدت انعکاس نور در آب می کاهد.

از خطوط استفاده کنید

زمان نوردهی طولانی، آسمان را دراماتیک جلوه می دهد به طوری که ابرها دنباله دار و یک دست و آب دریا کف دار به نظر می رسد. برای واضح افتادن نمای نزدیک و نمای دور از یک لنز واید با دیافراگم کوچک f/16-f/32 استفاده کنید. برای حرکت کنترل شده همیشه از یک سه پایه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ازخطوطی استفاده کنید که چشم را به داخل عکس می کشانند مثل یک اسکله که از نمای نزدیک عکس شروع می شود وبه داخل آب کشیده می شود و یک منظره بی کران به وجود می آورد.

عکاسی از فانوس های دریایی

فانوسهای دریایی اسطوره ای هستند وبرای بزرگسالان و کودکان به یک اندازه هیجان انگیز می باشند. به یاد داشته باشید برای یک عکسبرداری خوب از فانوسهای دریایی باید ترکیب بندی خوبی انجام دهید. استفاده از یک لنز واید و قرار دادن فانوس دریایی در نمای دور گوشه سمت چپ، عکس را متفاوت می کند. پرتوهای نور بالای فانوس را می توان با سرعت شاتر کند ثبت کرد. از یک لنز واید با دیافراگم در حدود f/16 استفاده کنید و برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه پایه استفاده کنید.

زمان روز خیلی مهم است

اگر درصبح زود عکاسی کنید رنگ قرمز درتصاویرتان خودنمایی می کند و هرچه زمان به پیش می رود رنگ قرمز به رنگ زرد متمایل می شود. درطول ساعات اولیه سوژه ها سایه های کشیده ای دارند و هر چه به نیمه روز نزدیک می شوید سایه ها از بین می روند. روز که به سوی غروب می گراید خورشید رنگها را مثل صبح غلیظ تر جلوه می دهد.

تنظیمات پیشنهادی


برای ثبت حرکت در عکس های دریا باید دوربین را روی یک سه پایه قرار داد و با یک سرعت شاتر کند مثل ۱/۳۰ ثانیه آغاز کرد و حتی در شرایط کم نور می توانید سرعت شاتر را برابر چند ثانیه قرار دهید تا یک حالت ماتی ملایم ایجادکنید. و مورد دیگر این است که عمق میدان (با استفاده ازحالت اولویت دیافراگم) را تعیین کنید و اجازه دهید که دوربین سرعت شاتر را انتخاب کند.

تجهیزات پیشنهادی


پارچه تمیز: حتی اگردر یک روز آرام هم عکس می گیرید نمی توانید از شر نمک و شنی که به شما پاشیده می شوند در امان بمانید که این شرایط به دوربین شما خسارت وارد می کند. پس از اینکه عکسبرداری شما پایان یافت با پارچه تمیز دوربین را پاک کنید ومطمئن شوید که ذره های شن باقی نمانده باشند.

فیلتر لنز: زمانی که ازدوربین استفاده نمی کنید آن را در کیف قراردهید تا از شر نمک و شن در امان بماند. همیشه لنز را با یک فیلتر بپوشانید تا از خراش لنز جلوگیری شود ( خرید یک لنز جدید خیلی گرانتر ازخرید یک فیلتر جدید است).

جعبه تجهیزات تمیز کننده لنز: برای خلاص شدن از ذرات نمک روی لنز ازمایع تمیزکننده لنز یا آب مقطر استفاده کنید. دوربین خود را محافظت کنید و تا زمانی که آماده عکس گرفتن نشده اید لنز را بسته نگه دارید. این توصیه ها باعث می شود که مجبور نباشید بعدا دوباره لنز را تمیز کنید.

 

برگرفته از: Exposure guide

 

امتیاز 3.33/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا