شما چه در عکاسی تازه کار باشید، و چه برای مدت طولانی عکاسی کرده باشید، مطمئنم مواقعی بوده که ایده ای نداشتید، و هیچ جا چیزی برای الهام گرفتن پیدا نکرده اید. این اتفاق برای همه ما پیش می آید. بنابراین چطور راه هایی برای الهام گرفتن و دوباره به جریان انداختن خلاقیت خود پیدا می کنید؟ عکاسی انتزاعی یا امپرسیونیستی را امتحان کنید. یافتن چیزی برای الهام گرفتن تنها این نیست که از چارچوب خود خارج شوید، بلکه باید محدودیت های خود را کنار بزنید، و عکاسی انتزاعی بهترین راه برای یادگیری دیدن چیزها به شیوه ای کاملا جدید و متفاوت است.

عکاسی انتزاعی و امپرسیونیستی همه چیز را به تخیل واگذار کرده و به شما کمک می کند تا بر بافت، شکل، و رنگ تمرکز کنید. به جای این که کاری کنید همه چیز واقعی به نظر برسد، من شما را به استفاده از رنگ ها، اَشکال، و خطوط جالب برای ایجاد تصاویر هیجان انگیز دعوت می کنم.

بنابراین بیایید بررسی روند خلاقانه عکاسی انتزاعی را شروع کنیم. در این مطلب لنزک پنج تکنیک ساده وجود دارد که به شما کمک می کند تا مهارت های جدیدی یاد بگیرید و خلاقیت خود را به جریان بیاندازید.

1-به دنبال اشکال ،الگوها و بافت ها بگردید

 

همانطور که فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید، به اَشکال، الگوها و بافت هایی که می توانند برای ایجاد تصاویر انتزاعی مورد استفاده قرار گیرند، توجه کنید. از نزدیک به اشیاء مختلف اطراف خود نگاه کنید و در نظر بگیرید که آیا اَشکال یا تم های تکرار شده در داخل شیء وجود دارد – سپس از آنها به نفع خود استفاده کنید. خطوط را می توان به طور بسیار موثر در یک عکس مورد استفاده قرار داد، چون چشم تمایل به دنبال کردن خطوط در میان یک عکس دارد. به دنبال الگوی موج داری که یک موج هنگام رسیدن به ساحل ایجاد می کند بگردید (تصویر زیر را ببینید). در شهر، به دنبال الگوهای ایجاد شده توسط ساختمان ها بگردید. بافت های مختلف را در گل کاری های پارک کشف کنید

2-به دنبال بازتاب بگردید

 

بازتاب ها یکی از بهترین روش های ایجاد عکاسی انتزاعی و امپرسیونیستی هستند. اگر به دقت نگاه کنید، خواهید دید که آنها همه جا هستند. همانطور که راه می روید، به دنبال سطوح صاف و سیقلی بگردید. به این فکر کنید که چطور می توانید از بازتاب ها برای ثبت دیدگاهی استفاده کنید که در غیر این صورت به سادگی نمی توانستید از آن عکس بگیرید. به انعکاس های رنگی در خیابان های خیس توجه کنید، آنها تصاویری درخشان با کیفیت امپرسیونیستی ایجاد می کنند. همچنین، دریاچه ها و رودخانه ها هم می توانند سطوح بازتابی فوق العاده ایجاد کنند. هنگامی که یک سطح دارای بافت یا شکل است، بازتاب های غیر معمول و جالبی می توانند ظاهر شوند

3- از فوکوس خارج کردن

 

خارج کردن لنز از فوکوس یک روش سریع برای دادن یک ظاهر امپرسیونیستی به یک صحنه است. از مُد اولویت دیافراگم استفاده کنید که به شما اجازه می دهد لنز خود را بر روی بازترین دیافراگم تنظیم کنید (اعداد کوچک مانند f/2.4 یا f/4). این مهم است چون شما یک عمق میدان بسیار کم می خواهید. لنز خود را به فوکوس دستی تغییر داده و از طریق دوربین به چیزها نگاه کنید. حلقه فوکوس را بچرخانید تا وقتی که همه چیز تار شود. انواع فوکوس را در یک صحنه امتحان کنید تا ببینید چقدر تاری برای سوژه شما از همه مناسب تر است.

4-دوربین خود را حرکت دهید

 

پنینگ (تعقیب سوژه هنگام فشردن دکمه شاتر در نوردهی طولانی) یک روش سرگرم کننده برای یادگیری است، و اگرچه به کمی تمرین نیاز دارد، اما شروع کار با آن نسبتا آسان است. شما می توانید برای افراد در حال دویدن، دوچرخه، ماشین، یا هر چیزی که حرکت می کند، از پنینگ استفاده کنید. هنگامی که سوژه خود را مشخص کردید، دوربین را بر روی مُد اولویت شاتر با سرعت شاتر بین ۱/۱۰ و ۱/۶۰ ثانیه تنظیم کنید. همانطور که سوژه شما نزدیک می شود، بر روی آن فوکوس کرده و شروع به ردیابی با دوربین خود کنید تا وقتی که مطمئن شوید به طور هماهنگ با سوژه در حال حرکت هستید.

کلید به دست آوردن یک تصویر موفق با پنینگ دوربین، پیدا کردن یک سوژه مناسب است. رنگ های زنده و قوی ایده آل هستند، و خطوط در میان کادر رنگ ها را متمایز و جدا نگه خواهند داشت. علاوه بر سوژه های متحرک پنینگ، می توانید از این تکنیک برای ایجاد مناظر دریایی و چشم اندازهای زیبا استفاده کنید. اعوجاج سوژه در هنگام پنینگ افقی بر خطوط افقی، و هنگام پنینگ عمودی بر خطوط عمودی تاکید خواهد کرد.

5-زوم

 

انفجار زوم، یا تاری زوم، تکنیک دیگری است که ساده، جالب، و آسان است. این تکنیک شامل تغییر فاصله کانونی لنز شما (بزرگنمایی یا کوچکنمایی) در حین گرفتن عکس است، و باعث می شود تا عکس از مرکز به بیرون تار شود، مثل این که صحنه دارد به سمت شما منفجر می شود.

برای استفاده از این تکنیک شما به یک DSLR (یا دوربین بدون آینه) با یک لنز زوم نیاز دارید. دوربین خود را بر روی مُد اولویت شاتر تنظیم کنید. سرعت شاتر ۱/۱۰ ثانیه نقطه شروع خوبی است. عکس خود را به طور معمول ترکیب بندی کنید، سپس همانطور که شاتر را فشار می دهید، لنز را زوم کنید. کلید موفقیت این تکنیک این است که مقدار انفجار زوم را درست به دست آورید. با سرعت و جهت زوم آزمایش کنید.

کمی وقت صرف هر تکنیک کنید تا پتانسیل کامل آن را کشف کنید. زیاد و به طور مداوم عکس بگیرید. کاری که انجام می دهید را قضاوت نکنید. تصاویر خود را تحلیل کرده و سعی کنید آنها را بهبود ببخشید. اما، از همه مهمتر، از کار خود لذت ببرید!

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:

ذهن خود را باز نگه دارید؛ عکاسی انتزاعی دیدن پتانسیل در چیزهایی است که دیگران به آنها توجه نمی کنند.
وقت صرف بررسی سوژه ها و صحنه های روزمره کنید؛ شگفت آور است که چقدر انتزاع های جالب پیدا خواهید کرد.
به چیزهای آشنا از زوایای ناآشنا نگاه کنید، و آن وقت آنها را کاملا متفاوت خواهید دید.
آنچه که سوژه واقعا هست را فراموش کرده و بر شکل و رنگ آن تمرکز کنید.

امتیاز 3.28/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا