لنز ها فقط برای عکاسی و دوربین های عکاسی مورد اتفاده نمی باشد امروز کابردهای فراوانی دارد و بسیار کاربردی برای بینایی از لنز های پیشرفته استفاده می کردند.

تولید لنز‌های تماسی تلسکوپی از جانب دارپا حمایت می‌شوند. این لنز‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی به نمایش درآمدند، اما دانشمندان در دو سال اخیر در حال بهبود ساز و کار زوم لنز و بهبود روند انتقال اکسیژن به ناحیه‌ی پوشیده شده‌ی چشم بودند. بخش شفافی که قرنیه‌ی چشم را پوشش می‌دهد، فاقد رگ‌های خونی می باشد و از این‌رو این قسمت از بدن انسان، اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق تماس مستقیم با هوا، دریافت می‌کند. با توجه به اینکه با قراردادن لنز، تماس قرنیه با هوا قطع می‌شود، از این‌رو انتقال اکسیژن به محل مورد نظر یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مباحثی  که دانشمندان با آن دست به گریبان بودند.

دانشمندان برای حل این مشکل، روزنه‌هایی را به قطر ۰.۱ میلی‌متر درون لنز ایجاد کرده‌اند تا قرنیه بتواند اکسیژن مورد نیاز خود را از این طریق جذب کند. اکسیژن مورد نیاز از طریق کانال‌های ایجاد شده در زیر ساختار ضد‌آب و پیچیده‌ی این لنزها با قرنیه تماس حاصل می‌کند. این لنز‌ها در نمونه‌هایی از چشم مصنوعی مکانیکی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و دانشمندان ساز و کار این لنز‌ها را با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده مشاهده کرده‌اند. محققان امیدوارند آزمایش خود روی نمونه‌های انسانی را در آینده‌ی نزدیک آغاز کنند. در حال حاضر تنها برای ۳۰ دقیقه می‌توان از این لنزها استفاده کرد.

جیمز هاندا، چشم پزشک از دانشگاه پزشکی جان هاپکینز، قراردادن و خارج کردن لنز‌های تماسی مورد نظر را توسط افراد مبتلا به بیماری AMD‌امری خطیر عنوان کرده است. وی به این نکته نیز اشاره کرده که استفاده از این روش محبوب‌ترین ساز و کار موجودمی باشد.

وی همچنین در این خصوص می‌گوید:

در صورتی که با استفاده از این راهکار، افراد مبتلا به AMD بتوانند دید خود را بازیافته و با استفاده از زوم کردن، آنچه را که قبلا قادر نبودند، ببینند، باید این روش را بسیار خلاقانه و کاربردی خواند.

اما لنز‌های تماسی تلسکوپی، تنها حوزه‌ای نیست که دارپا در آن به فعالیت مشغول می باشد. این آژانس تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع آمریکا، تحقیقاتی را نیز برای توسعه‌ی لنز‌های تماسی واقعیت مجازی در حال انجام دارد که از طریق آن می‌توان همزمان با دیدن محیط پیرامون خود، تعاملاتی را نیز با صفحات نمایش مجازی داشته باشیم. البته پیش از این نیز اخباری در مورد توسعه‌ی لنز‌های تماسی توسط گوگل منتشر شده بود. براساس اطلاعات ارائه شده، گوگل درصدد ساخت لنز تماسی که امکان سنجش میزان قند خون را از طریق اشک چشم میسر می‌کند. همچنین از جمله‌ی کاربردهای دیگر پیش‌بینی شده برای لنز توسعه یافته توسط گوگل، امکان دید سوژه‌های موجود در فاصله‌ی نزدیک برای افراد دوربین می باشد.

 

امتیاز 3.41/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا