وقتی صحبت از فاصله کانونی لنزها می‌شود ممکن است، فاصله کانونی معادل و میدان دید گیج کننده به نظر برسد. در واقع از این اصلاحات برای توضیح ویژگی لنز در سنسورهای مختلف (دوربین‌های متفاوت) می باشد. برای اینکه این مفهوم به خوبی برایتان روشن شود در این مقاله به صورت ساده به شما خواهیم گفت که فاصله کانونی و میدان دید چه معنایی دارند.

فاصله کانونی حقیقی

دانستن این موضوع که فاصله کانونی حقیقی لنز چیست، از اهمیت زیادی برخوردار است. فاصله کانونی در واقع ویژگی‌ اپتیکی لنز است و ارتباطی با دوربین و نوع سنسوری که در آن به کار رفته است ندارد. برای مثال لنز Nikon 50mm f/1.4G صرف نظر از دوربینی که این لنز با آن استفاده می‌شود؛ دارای فاصله کانونی حقیقی ۵۰ میلیمتر می باشد.

میدان دید

میدان دید (که گاها به اشتباه به آن زاویه دید گفته می‌شود) همان چیزی است که سنسور دوربین از سمت راست تا چپ و از بالا تا پایین می‌تواند آن را ثبت کند و معمولاً آن چیزی که در چشمی دوربین خود میبینید. در برخی از دوربین‌های DSLR پوشش چشمی دوربین کمتر از ۱۰۰ درصد است و این بدین معنی است که آنچه در چشمی می‌بینید کمی محدوده کمتری را نسبت به عکس ثبت شده دارد. برای مثال اگر با دوربین نیکون D90 عکاسی می‌کنید باید بدانید که چشمی این دوربین پوشش ۹۶ درصدی دارد و چیزی که شما در چشمی دوربین می‌بینید ۴ درصد محدوده کمتری  از عکسی است که ثبت خواهد شد، دارد. از این رو، میدان دید حقیقی آن چیزی است که دوربین ثبت می‌کند و لزوما آنچه که شما می‌بینید نیست.

در عکس زیر می‌توانید تفاوت میدان دید لنز فاصله کانونی ۷۰ میلیمتر و ۴۰۰ میلیمتر را ببینید:

فاصله کانونی

همانطور که دیدید، فاصله کانونی ۷۰ میلیمتر میدان دید گسترده‌تری دارد اما لنز ۴۰۰ میلیمتر دارای بزرگنمایی بیشتر و میدان دید کوچکتری می باشد.

زاویه دید

سازندگان لنز اغلب از اصطلاح زاویه دید یا حداکثر زاویه دید در مشخصات لنزهای‌های خود استفاده می‌کنند زیرا براساس تعریف آن‌ها، میدان دید، زاویه‌ای است که لنز قادر به دیدن آن است. برای مثال لنز Nikon 24mm f/1.4G دارای حداکثر زاویه دید ۸۴ درجه است و این درحالی است که لنز Nikon 300mm f/2.8G دارای حداکثر زاویه دید ۸ درجه است (هنگامی که در دوربین‌هایی با سنسور فول فریم استفاده شود)

 

امتیاز 3.28/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا