هد روم اصطلاحی که در تصویر برداری و البته عکاسی مفهوم پیدا می کند و عبارت از میزان فضای بالای سر سوژه ( موضوع ) تا لبه بالایی کادر تصویر می باشد.

مواردی که در آن سوژه یک انسان، حیوان و یا مجسمه می باشد، میزان هدروم از چشم سوژه تا بالای کادر سنجیده می‌شود. هدروم را در تصاویر زیر دقت کنید:

معیار صحیح و غلط‌ بودن هدروم مقدار فضای بالای سر سوژه و یا قرار‌گرفتن کلاه و یا امامه در کادر نیست. هدرومی درست است که چشم سوژه زنده و یا شبیه زنده مانند مجسمه بر روی خط افقی یک سوم بالا قرار گیرد.

در تصاویری که سوژه ما یک جسم بی‌جان می باشد، اولویت با قرار‌گرفتن سوژه در نقطه طلایی و یا بر روی خط یک سوم است.

هدروم صحیح باعث برقراری ارتباط بهتر مخاطب با سوژه شده و توازن و تعادل در تصویر را برقرار می سازد. هد روم  نادرست در صورت زیاد بودن، فضای منفی و پرتی را به تصویر می دهد که باعث حواس پرتی مخاطب می گردد و هد روم  کم و ناکافی ممکن است حس تنگی و خفگی به مخاطب القاء کند و هماهنگی و آرامش کادر را بر هم می زند.
در head room  درست حس نزدیکی بیشتر نسبت به سوژه القاء می شود و ارتباط بین مخاطب و سوژه بهتر برقرار می گردد.

البته ممکن است در برخی موارد، تصویربردار یا عکاسی بخواهد این قوانین را بشکند و حس های – نامتعارفی – را که در ذهن دارد، ایجاد کند که البته در صورت داشتن تجربه و هوشمندی لازم طبعا مشکلی نخواهد بود. این قوانین وحی مُنزل نیستند اما باید بدانیم چرا و برای چه هدفی می خواهیم ساختار شکنی کنیم. به عنوان مثال ممکن است شما در موزیک ویدئو ها این ساختار شکنی ها را بیشتر ببینید که در صدد القای حس های متفاوتی به مخاطب خود می باشند.

عکس سمت راست داری هدروم درست و عکس سمت چپ کاملا اشتباه است

امتیاز 3.4/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا