نمودار هیستوگرام در بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش عکس و حتی در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال دیده می‌شود. همچنین در بسیاری از دوربین‌ها به صورت زنده و در هنگام ثبت عکس می‌توانید این نمودار را در صفحه نمایش ببینید. آنچه در هیستوگرام نشان داده می‌شود اهمیت زیادی دارد. با این حال بسیاری از عکاسان مبتدی به آن توجه زیادی نمی‌کنند؛ زیرا در ابتدا این نمودار کمی پیچیده به نظر می رسد.

هیستوگرام

مفهوم عمومی هیستوگرام در عکاسی

هیستوگرام یک نمودار که به صورت گرافیکی نشان می‌دهد، میزان روشنایی طیف های نور صحنه، در چه محدوده‌ای از سیاه (صفر درصد روشنایی) تا سفید (۱۰۰ درصد روشنایی) واقع شده‌اند. همانطور که در عکس بالا می‌بینید، تاریک‌ترین بخش هیستوگرام در سمت چپ و روشن‌ترین آن در سمت راست قرار گرفتند. در میانه این نمودار، سایه‌ها، هایلایت‌ها و طیف‌های میانی وجود دارند. در واقع روشنایی هر پیکسل با عددی بین صفر و ۲۵۵ نمایش داده می‌شود. عدد صفر برای تاریک‌ترین و ۲۵۵ برای روشن‌ترین به کار می‌رود. محور عمودی این نمودار نشان می‌دهد چه مقدار از تصویر در هر سطح از روشنایی قرار دارد. این نمودار وابسته به میزان نوردهی می باشد، اما از عواملی مانند منحنی رنگ و تنظیمات دیگر نیز متاثرمی باشد.

کلیپ (حذف شدن) سایه‌ها و هایلایت‌ها

هیستوگرام

اگر بخش خاصی از نمودار به لبه‌های هیستوگرام برسد، در اصطلاح به آن کلیپ شدن یا حذف اطلاعات طیف گفته می‌شود. در واقع در آن طیفی که به لبه هیستوگرام رسیده است، جزییات از دست خواهند رفت. کلیپ هایلایت‌ها (مناطقی که کاملا سفید بوده و در آن بخش هیچ جزییاتی وجود ندارد) زمانی رخ می‌دهد که نمودار به سمت راست هیستوگرام برسد  و کلیپ شدن سایه‌ها (مناطقی که کاملا تاریک بوده و جزییات در آن بخش‌ها دیده نمی‌شود) زمانی رخ می‌دهد که نمودار به سمت چپ هیستوگرام  برسد. هر دو این موارد را با تغییر میزان نوردهی می‌توان اصلاح کرد. البته به یاد داشته باشید که تمام این‌ها به صحنه شما بستگی دارد. برای مثال، اگر در صحنه شما خورشید وجود دارد، به دلیل نور زیاد آن، قاعدتا کلیپ هایلایت اتفاق خواهد افتاد.

عکس‌های تاریک (Underexposure)

همانطور که در زیر می‌بینید بخش‌های زیادی از عکس تاریک می باشد. اگر به هیستوگرام عکس که در گوشه آن قرار داده شده است نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نمودار کاملا در سمت چپ قرار دارد و بیشتر طیف‌ها در محدوده سایه‌ها کلیپ شده‌اند.

هیستوگرام

عکس‌های روشن (Overexposure)

عکس زیر بسیار روشن می باشد و تقریبا هیچ طیف تاریکی در آن دیده نمی‌شود و بخش زیادی از تصویر کاملا روشن بوده و هیچ جزییاتی در آن دیده نمی‌شود. همانطور که هیستوگرام آن را در گوشه تصویر می‌بینید، اغلب طیف‌ها به سمت راست شیفت پیدا کرده‌اند.

هیستوگرام

در هیستوگرام بالا مشاده می‌کنید که مقداری از طیف‌ها در میانه قرار دارند. این بخش از طیف‌ها متعلق به کت سوژه است که رنگ آن مشکی می باشد. اگر نور عکس صحیح بود، طیف‌های مربوط به آن باید در بخش سایه‌ها یا سمت چپ هیستوگرام قرار می‌گرفت.

نور مناسب

هیستورام

بیایید هیستوگرام عکس بالا که نور آن مناسب است را آنالیز کنیم. همانطور که می‌بینید، در سمت چپ هیستوگرام طیف کمی قرار دارد که نشان دهنده بخش تاریک عکس می باشد و این بدین معنی است که جزییات از دست رفته در بخش سایه‌ها وجود ندارد. همانطور که در بالا گفته شد، طیف‌های تاریک متعلق به کت سوژه است که بخش کمی از صحنه را به خود اختصاص داده است و طیف‌های تیره با طیف آبی، که متعلق به شال گردن سوژه می‌شود، به پایان رسیده است.

با حرکت به سمت راست هیستوگرام، می‌بینید که طیف‌های تاریک به تدریج کم شده و در میان هیستوگرام منحنی نمودار به اوج خود رسیده است. میانه هیستوگرام متعلق به طیف‌های میانی است که در این عکس نشان دهنده پس زمینه عکس است که فضای بیشتری را از صحنه به خود اختصاص داده است. همانطور که طیف‌ها روشن‌تر می‌شوند، مقدار آن‌ها در هیستوگرام کاهش پیدا می‌کند. زیرا بخش‌های روشن عکس متعلق به صورت و آسمان است که بخش کمتری از فضای صحنه به آن‌ها اختصاص دارد. در نهایت در انتهای هیستوگرام کمی هایلایت وجود دارد که متعلق به بخش روشنتر آسمان و دوربینی که در دست سوژه است، می‌باشد.

امتیاز 3.39/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا