شرکت کانن به تازگی مدل 80D را برای جایگزینی دوربین بسیار توانمند 70D که برای اولین بار سیستم Dual Pixel در آن دیده شده بود معرفی کرده است. EOS 80D عضوی جدید برای خانواده ی دوربینهای رده میانی کانن است و از بهینه سازیهایی مانند فوکوس 45 نقطه ای و سیستم Dual Pixel پیشرفته تر بهره می گیرد.
از لحاظ شکل بدنه 80D شباهت بسیار زیادی به 70D دارد،  که به معنی جنس بدنه ای از پلی کربنات و مقاومت در برابر آب و گرد و خاک است. البته تفاوتهایی نیز وجود دارند، به طور مثال دکمه های Q و Playback کوچکتر شده اند، یک جک هدفون اضافه شده، پورت ریموت پایین تر جا گرفته و میکروفن های استریو از بالای دوربین به جلوی آن انتقال یافته اند.بعلاوه 80D دارای سیستم کنترل لرزش آینه ای مانند نوع استفاده شده در 5Ds و 7D mark II است.
دوربین کانن 80D

فوکوس خودکار Dual Pixel
بزرگترین پیشرفت برای دوربین کانن 80D اضافه شدن فوکوس خودکار پیوسته برای عکاسی در حالت لایو ویو است، این دومین دوربین کانن است که از چنین قابلیتی پشتیبانی می کند. دوربین دیگر با این قابلیت 760D است که البته در آن دوربین سیستم Hybrid CMOS III چندان عملکرد خوبی ندارد، زیاد به دنبال فوکوس گشته و قابل اعتماد نیست.
در زمان کوتاهی که 80D را در دست داشتیم ، عملکردش بسیار جالب توجه بود. می توانید سوژه را با لمس صفحه ی دوربین انتخاب کنید و تا زمانیکه دکمه ی شاتر را نیمه فشرده نگه دارید، دوربین در هر سه بعد سوژه را تعقیب کرده و آنرا در فوکوس نگه می دارد. دوربین حتی در سرعت 5 فریم بر ثانیه نیز فوکوس را تشخیص داده و حفظ می کند.
جالب اینکه مدل پرچم دار 1D X Mark II فاقد فوکوس پیوسته در Live View است! همچنین دوربینهای قبلی با Dual Pixel یعنی 70D و 7D mark II نیز فاقد چنین عملکردی بودند.

فوکوس 45 نقطه ای جدید
کانن EOS 80D از ماژول فوکوس جدیدی استفاده می کند که پیشرفت بزرگی نسبت به نوع استفاده شده در 70D داشته است. این سیستم جدید دارای 45 نقطه ی فوکوس است به جای 19 نقطه ی مدل قبلی. تمامی این نقاط نیز cross type هستند. 27 نقطه از این تعداد حتی در صورت استفاده از تله کانورترها و لنزهایی که دارای دیافراگم F8 هستند نیز cross type باقی می مانند.
با داشتن این تعداد نقطه ی فوکوس کلید چهارجهته ی پشت دوربین می تواند برای انتخاب نقاط فوکوس استفاده شود زیرا این دوربین فاقد جوی استیک از نوع استفاده شده در 7D یا 5D است. البته استفاده از کلید چهارجهته در زمان استفاده از دوربین در جهت عمودی کار سختی است.
نقطه ی فوکوس مرکزی تا روشنایی -3EV نیز کار می کند که برای استفاده در نور کم کاربرد زیادی دارد. این نقطه ی مرکزی همچنین از نوع Dual cross type است برای فوکوس دقیقتر با لنزهای با دیافراگم F2.8 یا بازتر، این مساله در زمان استفاده از عمق میدان بسیار کم واقعا مفید است.

وای فای و NFC
دوربین 70D از سیستم وای فای  پشتیبانی میکرد ولی کانن با اضافه کردن NFC به 80D کار اتصال دوربین به گوشی و لپ تاپ را باز هم راحت تر کرده است.

 
بهینه سازیهای فیلمبرداری
80D آپگریدهای قابل توجهی در زمینه ی فیلمبرداری دریافت نموده. اضافه شدن حالت 1080/60p مهم ترین تغییر محسوب می شود. دلیل خوبی نیز برای زاویه دار بودن سوکت های هدفون و میکروفن وجود دارد. زیرا ال سی دی این دوربین قابلیت تغییر زاویه داشته و این نوع طراحی باعث می شود سیم های اتصال هدفون و میکروفن آزادی حرکت را از صفحه نمایش نگیرند. حالا فیلمبرداران می توانند خیلی راحت تر از صفحه نمایش مفصل دار آن استفاده کنند.
نبود آپشن C-Log، focus peaking یا zebra warning نشان می دهد که این دوربین برای فیلمبرداران حرفه ای در نظر گرفته نشده ولی مانند 1D X II ترکیب صفحه نمایش لمسی و Dual Pixel کار گرفتن فیلم های بسیار خوب را برای غیرحرفه ایها آسان می کند.

 
لنز کیت جدید با Nano USM
در کنار معرفی 80D کانن لنز جدید 18-135 F3.5-5.6 IS USM را نیز معرفی کرده است، این لنز از سیستم فوکوس جدیدی با نام Nano USM  استفاده می نماید که کانن هنوز هیچ اطلاعاتی از نحوه ی کارکردش پخش نکرده است. ولی اظهار داشته اند که سرعت موتور رینگی USM را با نرمی و بی صدایی موتورهای STM ترکیب می کند.
همچنین کانن می گوید این سیستم در فاصله کانونیهای واید 2.5 برابر سریعتر از لنز کیت STM  فعلی و در فاصله کانونیهای تله 4.3 برابر سریعتر فوکوس را به دست می آورد. سرعتش در تست های ما واقعا جالب توجه بود، بلافاصله فوکوس را به دست می آورد حتی اگر به عمد لنز را میزان زیادی از فوکوس خارج کرده باشید. سیستم Nano USM قرار است در آینده در لنزهای دیگری نیز به کار رود ، ولی فقط در آنهاییکه دارای المنت های فوکوس سبکی هستند قابل استفاده است.
لرزشگیر این لنز بر اساس استاندارد CIPA دارای رتبه بندی 4stop است.

 
آداپتور زوم PZ-E1
برای افزایش هرچه بیشتر قابلیتهای ویدئویی 80D و لنز 18-135 USM کانن یک موتور زوم نیز معرفی کرده است. این دستگاه که به زیر لنز متصل می شود جهت انجام زوم کنترل شده و بدون وقفه در زمان فیلمبرداری در نظر گرفته شده است و می تواند با سرعتهای مختلف عمل زوم را انجام دهد.
این دستگاه دارای دو تنظیم Fast و Slow است. در حالت Fast بازه ی زمانی زوم کامل بین 2.4 تا 14 ثانیه قابل تغییر است و در حالت Slow بین 9.5 تا 14 ثانیه. همچنین این دستگاه را می توانید از طریق وای فای و با استفاده از گوشی موبایل یا لپ تاپ نیز کنترل کنید.
ما از این رویکرد کانن در ارائه ی موتور زوم بعنوان دستگاهی جداگانه خوشحالیم.  معنی این کار این است که عکاسها لازم نیست هزینه ی بیشتری کرده و لنزی سنگین با موتور زوم خریداری کنند ، و البته با قیمت 150 دلار فیلمبرداران هم هزینه ی اضافی زیادی را برای به دست آوردن زوم روان نمی پردازند.
کانن می گوید لنزهای بیشتری در آینده با این دستگاه سازگار خواهند شد.


 
جمع بندی
تکامل دوربینهای کانن با کد دو رقمی معمولا بسیار آرام و یکنواخت انجام می پذیرد. در خصوص 80D نیز همین موضوع صادق است. ولی این تغییرات هدف دار و کاربردی هستند. ماژول فوکوس آن به طرز قابل توجهی نسبت به 70D پیشرفت داشته که کار را به خصوص برای عکاسان حیات وحش راحت تر می کند. سیستم Dual Pixel به روز شده است تا قابلیت فوکوس پیوسته را در Live View داشته باشد که قابل رقابت با بهترین دوربینهای بدون آینه است. در واقع سیستم فوکوس و تشخیص چهره ی آن در Live View به قدری خوب است که بهتر است برای عکاسی از سوژه های انسانی به سراغ منظره یاب نروید.
ولی فکر می کنیم بیشترین تاثیر این پیشرفت ها را کسانی حس کنند که می خواهند این دوربین را برای فیلمبرداری استفاده کنند. افزایش سرعت فیلمبرداری در حالت فول اچ دی به 60 فریم بر ثانیه می تواند بسیار پرکاربرد باشد. به خصوص برای به دست آوردن قابلیت اسلوموشن. افزوده شدن جک هدفون و موتور زوم کار فیلمبرداری را از هر زمان دیگری راحت تر کرده اند و سیستم Dual Pixel عملکرد بسیار خوبی را در هنگام فیلمبرداری ارائه می کند.
همه ی این عملکردها را در کنار منظره یاب اپتیکال و ارگونومی عالی قرار دهید و متوجه می شوید این دوربین یک عضو قدرتمند جدید برای خانواده ی کانن است.

امتیاز 3.47/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا