عکاسی در مه

 

گرفتن عکس در مه، بخار و گردوغبار و یا شرایطی مشابه آن بسیار هیجان‌انگیز و جالب است و فضای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. در این مقاله ما به بررسی این نکته می‌پردازیم که چگونه در این شرایط عکس‌هایی با فضا و رنگ‌های بسیار خوب بگیریم.

مه و یا بخار هوا معمولاً در اواسط و یا انتهای عصر به وجود می‌آید و معمولاً تا صبح روز بعد به طول می‌انجامد. و معمولاً در این شرایط دمای آب از محیط اطراف گرم‌تر است. مطالبی که در رابطه با مه گفته می‌شود تقریباً با بخار و گردوغبار نقاط مشترکی دارند.

عکاسی در مه و شرایط جوی غبارآلود با عکاسی در شرایط آب و هوایی معمولی بسیار متفاوت است. صحنه و سوژه شما در این آب‌وهوا مشخص نیست و معمولاً شما شدت رنگی و کنتراستی در عکس خود ندارید.

 

 

مه و یا بخار هوا معمولاً در اواسط و یا انتهای عصر به وجود می‌آید و معمولاً تا صبح روز بعد به طول می‌انجامد. و معمولاً در این شرایط دمای آب از محیط اطراف گرم‌تر است. مطالبی که در رابطه با مه گفته می‌شود تقریباً با بخار و گردوغبار نقاط مشترکی دارند.

عکاسی در مه و شرایط جوی غبارآلود با عکاسی در شرایط آب و هوایی معمولی بسیار متفاوت است. صحنه و سوژه شما در این آب‌وهوا مشخص نیست و معمولاً شما شدت رنگی و کنتراستی در عکس خود ندارید.

 

 

 

 

درواقع اگر کمی در ذات مه دقیق شویم این نکته را درمی‌یابیم که مه و بخار درواقع یک سافت باکس طبیعی است. مه نور را از منبع دریافت می‌کند و به‌صورت یکسان و نرم‌نور را پخش می‌کند. در تصاویر زیر مقایسه‌ای میان نور مصنوعی و نور خورشید انجام‌شده است که همان زور که می‌بینید نور خورشید در سرتاسر سوژه پخش‌شده است و یک نور موضعی نیست.

 

سوژه و صحنه ما در مه نور بسیار کمی دارد و در بیشتر اوقات ما ناچاریم که از سرعت شاتر پایین و نوردهی بیشتر استفاده کنیم. در شرایط مه و بخار ممکن است نورسنج دوربین دچار خطا شود زیرا مه نور بیشتری را انعکاس می‌دهد و شاید نورسنج دوربین این نور زیاد را در نظر بگیرد و اعداد اشتباهی را به ما پیشنهاد کند. مانند عکاسی در برف عکاسی در مه نیز نورسنجی آسانی ندارد.

علاوه بر تمام عیب و ایرادهایی که در عکاسی در مه وجود دارد این عکاسی این مزیت را دارد که حالتی احساسی و عمیق به‌عکس ما می‌دهد. اگر به‌عکس هایی که در مه گرفته‌شده است نگاه کنید مشاهده می‌کنید که این عکس‌ها حس رمز و رازگونه و حسی خاص القا می‌کنند.

تأکید بر عمق عکس


هنگامی‌که عنصری از دوربین و دید شما دور می‌شود علاوه بر ریز شدن کنتراست و شدت رنگ خود را نیز از دست می‌دهد... این موضوع باعث می‌شود که بیننده از رنگ اشیا دور شدن و نزدیک شدن آن‌ها را متوجه شود. این موضوع در تمام شرایط جوی وجود دارد ولی در مه و شرایط غبارآلود بیشتر و بیشتر می‌شود.

در عکس زیر چهار لایه درخت بارنگ‌های متفاوت وجود دارند از جلو تا عقب رنگ و شدت کنتراست هر لایه با لایه قبلی و بعدی خود تفاوت دارد. درخت‌هایی که در قسمت انتهایی تصویر نزدیک به پل قرار دارند بیشتر تبدیل به حالت سیلوئت یا ضد نور شده‌اند و هم‌چنین درخت‌هایی که در لایه‌های جلویی قرار دارند از کنتراست و شدت رنگ بیشتری برخوردارند.

 

عکاسی در مه نکات تجربی بسیاری دارد ولی مهم‌ترین و ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین نکته در عکاسی در مه این است که اگر می‌خواهید سوژه‌تان وضوح داشته باشد باید آن را به دوربین خود نزدیک کنید. در عکاسی در مه توجه کنید که کادرهایی را انتخاب کنید که در آن تن‌های رنگی بسیار متفاوتی داشته باشد این موضوع باعث جذاب شدن عکس شما می‌شود.

تأکید بر نور


قطرات آب در مه و بخار باعث می‌شوند که پراکندگی نور از حالت معمولی بسیار بیشتر شود و هم‌چنین نور نرم‌تر شود، هم‌چنین در این شرایط نور بسیار مشخص‌تر و منبع نوری ما کاملاً واضح در عکس ثبت می‌شود. معمولاً رایج‌ترین مثال برای این حالت عکاسی از جنگل در صبح است: هنگامی‌که عکس در این نور گرفته می‌شود پرتوهای نور از لابه‌لای درختان و هوای سنگین صبح عبور می‌کنند و تصاویر حیرت‌انگیزی به وجود می‌آید، تصویر زیر نمونه بی‌نظیری از این نوع عکاسی است.

 

 

اگر شما به منبع نور نزدیک باشید و بافاصله کمی از منبع نور عکاسی کنید پرتوهای نور بسیار واضح در عکس شما مشخص می‌شوند، توجه کنید که باید به منبع نور نزدیک باشید و نباید درون منبع نور قرار بگیرید. توجه کنید که پرتوهای نور به‌خوبی فضا را روشن کرده باشند و به‌خوبی محیط تاریک و روشن را از هم جدا کرده باشند.

اگر مه و بخار شما بسیار متراکم است و یا منبع نور شما نور بسیار متراکمی را پخش می‌کند، پرتوهای نور شما بسیار واضح‌تر و بهتر در عکس مشخص می‌شوند.

 

این عکس در شرایط مه و بخارآلود گرفته نشده است ولی منبع نوری ما به‌شدت متراکم است و نور ما از زمینه کاملاً جداشده است.

فرم‌ها و عکاسی ضد نور (سیلوئت)


مه و بخار می‌تواند فرم و حالت اشیا را بیشتر مشخص کند زیرا باعث می‌شود که بافت شی ما دیده نشود و فرم شی بیشتر در عکس موردتوجه قرار بگیرد. در بیشتر مواقع اشیا در مه و بخار تنها یک فرم ساده هستند

 

دقت کنید که اگر می‌خواهید به‌عکس سیلوئت در مه برسید نور باید در سطح مه و غبار تابیده شود و نباید هیچ‌گونه تابشی به سطح جسم داشته باشد. نورپردازی مناسب و انتخاب بهترین زاویه برای عکاسی در مه برای به دست آوردن عکس‌های سیلوئت یا ضد نور بسیار مهم است و نقش اساسی را بازی می‌کند.


در عکاسی از کوه و یا عکاسی از جنگل در مه این مشکل وجود دارد که شما باید از سوژه و موضوع موردنظر خود به‌اندازه کافی دور شوید تا بتوانید عکس خوبی از آن بگیرید. برای عکاسی از جنگل باید به‌اندازه کافی از جنگل دور شوید و یا در تپه‌ای هم‌ارتفاع با جنگل موردنظر قرار بگیرید که این مسئله و این نوع عکس‌برداری کمی دشوار است.

افزایش زمان عکاسی در مه برای دست‌یابی به نتیجه بهتر


تغییر مدت‌زمان باز نگه‌داشتن پرده شاتر در عکاسی از مه و بخار روش بسیار کاربردی است. این زمان و افزایش زمان می‌تواند بر اساس مقدار و تراکم مه شما در فضا تغییر کند. اما این مشکل نیز در نوردهی‌های طولانی وجود دارد که بخار در هوا حرکت می‌کند و ممکن است به‌عکس ما لطمه وارد کند.

نکته مهم دیگر بافت مه است. اگر مه بسیار آهسته حرکت می‌کند و یا موضوع اصلی شما به کادرتان نزدیک نیست باید از نوردهی طولانی بپرهیزید زیرا این عمل باعث از بین رفتن بافت مه می‌شود.

 

همچنین اگر سرعت شاتر شما پایین پاشد شما به‌نوعی می‌توانید حرکت مه را فریز یا منجمد کنید، هم‌چنین میزان نویز در تصویر شما نیز کاهش می‌یابد. نکاتی که در عکاسی در مه بسیار مهم است:

۱- مه معمولاً در عصر ایجاد می‌شود و تا صبح ادامه دارد.
۲- در هنگام عکاسی در مه اگر می‌خواهید به عکسی مطلوب و حالتی طبیعی برسید به‌شدت از زدن فلاش خودداری کنید.

مواظب تراکم مه باشید!


مواظب باشید که تراکم بیش‌ازحد هوا باعث نشود تا لنز شما از داخل بخار بگیرد. این حالت زمانی رخ می‌دهد مه دوربین شما از دمای سردی وارد دمای گرم یا بالعکس شود. بهترین راه‌حل برای جلوگیری از به وجود آمدن این حالت این است که قبل از این‌که دوربین را به فضای بیرونی ببرید آن را داخل یک پلاستیک قرار دهید.

 

امتیاز 3.45/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا