ضریب برش (کراپ فکتور – Crop factor)نسبت اندازه سنسور یک دوربین به یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری می باشد. از آن برای محاسبه فواصل کانونی موثر و مقایسه لنزها در بین DSLR ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا شما را با اصطلاح «ضریب برش» در دنیای عکاسی بیشتر آشنا کنیم.
ضریب برش اصطلاحی است که تفاوت بین اندازه سنسور دوربین شما و یک فریم فیلم ۳۵ میلیمتری قدیمی را توصیف می کند. این ضریب عمدتا به عنوان راهی برای مقایسه فواصل کانونی لنز وقتی که روی دوربین های مختلف نصب شده است استفاده می شود، که از آنچه به نظر می رسد مهم تر می باشد.

اگرچه ضریب برش پیچیده به نظر می رسد، اما آنقدر که ممکن است فکر کنید سخت نیست، و درک این مفهوم مهم و مفید می باشد. هنگامی که آن را درک کنید، هنگام تصمیم گیری در مورد این که از کدام لنز استفاده کنید، یا هنگام خرید تجهیزات عکاسی، قادر به انتخاب های آگاهانه تری خواهید بود.

وقتی شما یک لنز را بر روی یک دوربین نصب می کنید، لنز یک تصویر دایره ای شکل را به پشت دوربین می تاباند. برای یک لنز بخصوص، صرف نظر از دوربینی که بر روی آن نصب شده، این تصویر یکسان است. وقتی که تصویر به فیلم یا سنسور برخورد می کند، یک بخش مستطیل شکل ثبت می شود.

در زمان قبل از عکاسی دیجیتال، تمام دوربین های SLR از فیلم ۳۵ میلیمتری استفاده می کردند. این بدان معنی بود که همه آنها بخش یکسانی از تصویر تابانده شده را ثبت می کردند، که منجر به عکس یکسان برای یک لنز مشخص میشد.

دوربین های دیجیتال تا حدودی چیزهای پیچیده ای دارد. سنسورها جایگزین فیلم شده اند که معمولا کوچکتر از فیلم ۳۵ میلیمتری هستند. از آنجا که آنها از نظر فیزیکی کوچک تر هستند، ناحیه کوچکتری از تصویر تابانده شده را ثبت می کنند، که منجر به عکسی می شود که زاویه دید باریک تری را پوشش می دهد.

یک سنسور کراپ شده یا برش خورده میزان کمتری از یک تصویر تابانده شده را ثبت می کند. زاویه دید باریک تر، اثر استفاده از یک فاصله کانونی طولانی تر را به شما می دهد.

این زاویه دید باریک باعث می شود عکس بیشتر «زوم شده» به نظر برسد، که یک مشکل به شمار می آید – اگر یک لنز یکسان بتواند تصاویر متفاوتی بر روی دوربین های متفاوت ایجاد کند، شما چطور می توانید لنزها را به شیوه ای معنادار با هم مقایسه کنید، یا پیش بینی کنید که آنها بر روی دوربین های مختلف چه میدان دیدی را پوشش خواهند داد؟ ضریب برش (crop factor) برای حل این مشکل اختراع شد.

امتیاز 3.37/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا