معمولاً می گوییم وسط روز در نور شدید خورشید عکاسی نکنید، اما گاهی اوقات چاره دیگری ندارید و مجبور هستید که در چنین شرایطی عکاسی کنید. در این مطلب  ۶ راه برای عکاسی در نور شدید را به شما آموزش میدهیم.

۱-از آن استفاده کنید


واضح ترین راه برای عکاسی در نور شدید استفاده از آن است، تا اینکه سعی کنید با آن مقابله کنید.

و این بدین معنی نیست که بدون در نظر گرفتن مسائل دیگر عکس بگیرید، بلکه باید نور شدید را ارزیابی کنید، تأثیر آن را بر روی سوژه خود ببینید و به شکلی مناسب از آن استفاده کنید.

در وسط روز، خورشید در بالاترین حالت خود قرار دارد، در چنین حالتی با اینکه سایه ها خیلی تیره هستند اما می توانند بسیار کوتاه باشند.

اگر می خواهید وسط روز عکس پرتره بگیرید باید انتظار این را داشته باشید که در زیر ابرو ( روی چشم ) و زیر بینی سوژه خود سایه تیره ای بیفتد.

که اگر سوژه شما صورت خود را کمی به عقب خم کند و به خورشید نگاه کند این سایه ها از بین می روند.

اما مشکل اساسی این کار این است که در این صورت اگر سوژه شما سعی کند چشمان خود را رو به آفتاب شدید خورشید باز نگه دارد، چشمان او مقاومت خواهند کرد و ظاهر زیبایی نخواهد داشت، اما در چنین شرایطی با چشمان بسته می توان بدون داشتن سایه عکس گرفت.

همه ما دوست داریم هر از گاهی رو به آسمان کنیم و چشمان خود را ببندیم!

در چنین نوری می توانید به نزدیک ترین پارک بروید، تابش نور شدید پشت برگ ها و گل برگ ها بافت و رنگ آنها را خیلی زیبا نشان می دهد.

درون شهر هم سایه ها و روشنایی های شدیدی وجود دارد که می تواند در عکس های سیاه و سفید جلوه بسیار زیبایی داشته باشد.

 

 

۲-از تلطیف کننده ( Diffuser ) استفاده کنید


قرار دادن یک Diffuser بین منبع نور و سوژه می تواند نور شدید را کمی نرم تر کند و کنتراست ( تضاد نوری ) را کمتر کند تا جزئیات موجود در نور شدید و سایه های تیره بهتر دیده شوند.

Diffuser های زیادی برای خرید وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید، معمولاً Diffuser ها کوچک و قابل حمل هستند.

بعضی مدل های آن آنقدر کوچک می شوند که می توان آنها را در کیف دوربین جای داد، و بعد با باز کردن آنقدر بزرگ می شوند که می توان از آنها برای گرفتن عکس پرتره استفاده کرد.

مشکل استفاده از Diffuser این است که باید به یک شکل این Diffuser را در جای مناسب نگه دارید، و همه ما امکان استفاده از یک فرد برای کمک را نداریم.

ساده ترین راه برای مقابله با این مشکل این است که دوربین را روی سه پایه بگذارید و خود Diffuser را نگه دارید.

اما پایه ها و نگه دارنده هایی وجود دارند که می توان Diffuser را بر روی آنها نصب کرد، مانند Wimberley Plamp II که به شما اجازه می دهد Diffuser را به سه پایه وصل کنید.

 

 

 

 

۳-از رفلکتور (Reflector) استفاده کنید


رفلکتور های موجود خیلی شبیه به Diffuser ها هستند، با این تفاوت که به جای اینکه نور را از خود عبور دهند، آن را بازتاب می دهند.

رفلکتور را رو به منبع نوری می گیرند تا نور را به قسمت های سایه شده سوژه بازتاب دهند و از تیرگی سایه ها کم کنند.

بعضی شرکت ها Diffuser هایی ساخته اند که با اضافه کردن لایه ای می توان آنها را به Reflector تبدیل کرد.

اگر نمی خواهید هزینه کنید می توانید از یک کاغذ سفید به عنوان رفلکتور استفاده کنید، و یا برای تأثیر بیشتر می توانید از یک ورقه آلومینیوم استفاده کنید ( اگر این ورقه را به یک مقوا وصل کنید استفاده از آن ساده تر می شود ).

اگر به همراه خود رفلکتور نداشتید بسیاری وسائل هستند که می توانید از آنها برای بازتاب نور استفاده کنید. ( در مکان هایی که حمل رفلکتور دشوار است، پوشیدن یک تی شرت سفید به عنوان یک رفلکتور به شما کمک خواهد کرد. )

ساختمان های با رنگ روشن، آب و حتی شن همه نور را بازتاب می دهند، شما فقط باید بدانید سوژه خود را چطور قرار دهید که بازتاب نور آنطور که می خواهید روی سوژه بیفتد.

 

 

 

۴-نورپردازی از پشت


همانطور که قبلاً گفتیم بعضی گیاهان وقتی از پشت به آنها نور بتابد بافت زیبایشان نمایان می شود.

اما نورپردازی از پشت فقط به این گیاهان خلاصه نمی شود، سوژه های زیاد دیگری وجود دارند که وقتی از پشت به آنها نور بتابانیم خیلی زیبا دیده می شوند، برای مثال پرتره هم با چنین نورپردازی ای خوب می شود.

نکته کلیدی عکاسی در نورپردازی از پشت این است که باید نورسنجی را روی سوژه انجام دهید نه روی پس زمینه.

ساده ترین راه برای مقابله با این مشکل این است که حالت نورسنجی دوربین را روی نورسنجی نقطه ای (Sot Metering) قرار دهید و مطمئن شوید که نقطه نورسنجی ( این روز ها معمولاً نقطه نورسنجی روی نقطه ای است که روی آن فوکوس می کنید، اما ممکن است نقطه مرکزی کادر باشد ) روی سوژه شما قرار دارد و نورسنجی روی سوژه انجام می شود.

نتیجه نهایی باید سوژه ای روشن باشد به همراه پس زمینه ای بسیار روشن.

اگر می خواهید عکس روشن تری داشته باشید می توانید کمی نوردهی دوربین را بالا ببرید تا سوژه شما بیشتر روشن شود و پس زمینه شما هم کاملاً سفید شود.

 

 

 

۵-استفاده از فلاش به عنوان نور کمکی


استفاده از فلاش، مخصوصاً فلاش های اکسترنال، می تواند کمک بزرگی برای نور دهی به قسمت های سایه و پایین آوردن کنتراست باشد. با استفاده از فلاش می توانید کنترل بیشتری روی نور عکس هم داشته باشید.

برای بهترین نتیجه بهتر است به نحوی یک Diffuser یا یک سافت باکس (Softbox) در مقابل فلاش قرار دهید و فلاش را طوری بگذارید که به قسمت های سایه شده سوژه نور دهد تا سایه ها روشن تر شوند.

سیستم قدرت سنج فلاش Modern TTL ( Trough The Lens – تنظیم قدرت فلاش با توجه به نور داخل لنز ) کار شما را ساده کرده است، اما شما هم می توانید برای تنظیم میزان روشنایی عکس از تنظیم جبران نوردهی فلاش در داخل دوربین ( Flash Exposure Compensation ) استفاده کنید.


 

 

 

۶-سایه پیدا کنید


آخرین پیشنهاد ما برای عکاسی در نور شدید، بیرون رفتن از آن و پیدا کردن سایه برای عکاسی است.

این تکنیک توسط خیلی از عکاسان حرفه ای عروسی و عکاسان پرتره استفاده می شود.

می توانید سوژه خود را در سایه درخت قرار دهید، با این کار به چشمان سوژه شما نور مستقیم نمی تابد، کنتراست بالا و در نتیجه سایه های خشن بر روی صورت او ایجاد نمی شوند، و می توانید با استفاده از فلاش نور تابیده شده به سوژه را افزایش دهید و سوژه را به اندازه محیط اطراف که احتمالاً در نور شدید هست، روشن کنید.

6

 

 

برگرفته از: Digital camera world

 

 

 

امتیاز 3.43/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا