در لیست عواملی که می‌تواند بر کیفیت تصاویر شما اثر بگذارد، باید گرما را نیز اضافه کنید. گرما می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی شارپنس تصویر شما تأثیر گذاشته و دردسرهای زیادی را در هنگام فوکوس کردن بر روی سوژه ایجاد کند. در این پست به بررسی تأثیر این عامل پرداخته و راه‌های گریز از این مشکل را معرفی می‌کنیم.

همان‌طور که از تعلیمات اولیه فیزیک می‌دانید، هوای گرم از منطقه گرم به منطقه سرد جابجا می‌شود. حرکت مولکول‌های هوا در این جابجایی باعث انکسار نور در جهات مختلف می‌شود. این مسئله باعث بروز مشکل در تصاویر شما خواهد شد. از نشانه‌های برخورد با این مشکل، تلاش بیش‌ازاندازه دوربین در فوکوس کردن و افت وضوح تصاویر است.

یکی از موارد برخورد با این پدیده هنگام تصویر‌برداری در مناطق باز و در زیر نور خورشید است. برای ردیابی این پدیده کافی است دوربین را در کنار یک جاده قرار داده و به سمت انتهای جاده نشانه‌ روید. گرمای ساطع‌شده از سطح جاده باعث اعوجاج تصویر شده و از شارپنس تصویر می‌کاهد. فاصله‌ای که از سوژه عکس‌برداری دارید و نوع لنزی که بکار می‌برید، در وخیم‌تر شدن این مشکل حائز اهمیت هستند.

 

 

هرچه فاصله از سوژه بیش‌تر باشد، جریان‌های هوای گرم‌ بیش‌تری در حدفاصل شما و سوژه قرار دارد. بدین ترتیب مقدار شعاع‌های نور منکسرشده بیش‌تری در محدوده دید لنز شما قرارگرفته و تصویر شما سافت‌تر و با مقدار شارپنس کمتر به ثبت می‌رسد. در مورد لنز‌ها نیز، این پدیده تقریباً در هر نوع لنزی با هر فاصله کانونی قابل‌مشاهده است، با این تفاوت که در لنز‌های تله بافاصله کانونی بیش‌ از ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی‌متر، این مشکل وخیم‌تر و نمایان‌تر می‌شود.

 

 

یک موردی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این پدیده تنها در هوای گرم بروز نمی‌کند. آنچه شما باید نسبت به آن هشیار باشید، وجود سطح ساطع کننده گرما در برابر لنز است. درواقع شما باید به آنچه بین لنز شما و سوژه عکس‌برداری قرار می‌گیرد، حساس باشید – حتی اگر آن منطقه جزئی از کادربندی شما نباشد. به‌عنوان‌مثال، اگر حدفاصل شما و سوژه، آب وجود داشته و دمای آب از دمای محیط خارج کم‌تر باشد، این ساطع شدن گرما از سطح آب نیز وجود داشته و همان حرکت مولکول‌های هوا در برابر لنز شما وجود خواهد داشت. این پدیده را می‌توانید در هنگام عکس‌برداری از فرای کاپوت خودرو تازه خاموش شده نیز تجربه کنید.

 

 

 

در فصول سرد سال، اگر از داخل محیط گرم خانه یا خودرو به سمت بیرون عکاسی کنید، احتمال بروز این پدیده وجود دارد.

 

 

برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید ملاحظاتی را در نظر بگیرید.

 - همان‌طور که گفته شد، به آنچه بین لنز و سوژه شما قرار می‌گیرد، حساس باشید. مناطقی که در زیر تابش مستقیم خورشید هستند، می‌توانند دردسر‌ساز باشند.
 - سعی کنید به سوژه عکاسی نزدیک شوید تا از حجم‌های هوای گرمی که بین شما و سوژه عکاسی است، بکاهید.

 

 

 

 - اگر نمی‌توانید مکان عکس‌برداری را تغییر دهید، زمان آن را تغییر دهید. هنگام طلوع و غروب خورشید زمان مناسبی است. همچنین اگر بتوانید در زیر سایه ابر قرار بگیرید، در شرایط بهتری قرار خواهید داشت.
 

 

 

 برگرفته از: http://www.backcountrygallery.com

 

امتیاز 3.52/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا