نمونه های حرفه ای عکاسی پنینگ که سوژه واضح و پس زمینه محو و متحرک (motion blur) می باشد همه جا یافت میشود. از دوچرخه سوارها گرفته تا پرنده های درحال پرواز، هرچیزی که حرکت میکند را میتوان با دوربین دنبال کرد.

میخواهم تصور کنید که در یک ماشین در حال حرکت هستید و از همسفرتان عکس میگیرید. چطور از کار درمیاید؟ حتی با سرعت شاتر کم، احتمالا خوب میشود.داخل ماشین هردوی شما در جهتی یکسان و با سرعتی یکسان در حال حرکت هستید، دوربین و سوژه هیچکدام حرکت نمی کنند. حالا خودتان را در کنار یک جاده تصور کنید که یک ماشین از جلوی شما میگذرد، اگر ماشین را با دوربینتان دنبال کنید ( با همان سرعت و در جهت حرکت ماشین) و یک عکس بگیرید، حتی با سرعت شاتر کندتر از قبل هم ماشین شارپ خواهد بود. به این پنینگ میگویند.

سرعت شاتر. پیدا کردن سرعت شاتر مورد نیاز بستگی به سرعت سوژه دارد و این دو باید باهم بالانس شوند. اگر سرعت شاتر زیاد باشد پس زمینه محو نخواهد شد، اگر سرعت شاتر کم باشدفوکوس روی سوژه دشوار میشود. با تجربه درخواهید یافت که چه سرعتی برای چه سوژه ای مناسب می باشد. اما به عنوان راهنمایی برای تازه کارها، یک دوچرخه با سرعتی معمولی به سرعت شاتری تقریبا بین 1/60 و 1/250 نیاز دارد. سرعت شاتر کاملا وابسته به سرعت سوژه است. سوژه های سریعتر به سرعت شاتر بالاتر نیاز دارند. با تجربه یاد میگیرید که این سرعت را سریعا با ارزیابی موقعیت تخمین بزنید. تا آن موقع، عکسهای آزمایشی بهترین راهنمای شما خواهند بود.

صبر نکنید تا سوژه مقابل شما قرار بگیرد سپس ببینید سرعت شاتر مناسب هست یا نه، سرعت شاتر را با دیگر سوژه هایی که سرعت مشابهی با سوژه شما دارند تست کنید. از آنجا که احتمالا باید ایده ای درباره سرعت سوژه محرکتان داشته باشید، با تجربه حتی می توانید با عکاسی بدون سوژه بر اساس میزان محو بودن پس زمینه در مورد سرعت تصمیم بگیرید.

حالت ایده آل، به عمق میدانی نیاز داریم که در فوکوس روی سوژه کمکمان کند. جایی بین f5.6 و f11 خوب است و باید مقداری متناسب با سرعت شاتر مورد نیازمان باشد ، البته اگر ایزو به درستی تنظیم شده باشد. برای انتخاب حالت فوکوس میتوانید بسته به ارجحیت خودتان بین فکوس تک شات عادی ( one-shot برای کنون و AF-S برای نیکون) انتخاب کنید. در مورد هرکدام از اینها راهنمای دوربین را بخوانید و سپس هردو را تجربه کنید تا ببینید کدام را ترجیح میدهید.

اگر دیدید که با فوکوس خودکار در ثبت سوژه متحرک مشکل دارید تغییر حالت به فوکوس دستی میتواند کارتان را راحتتر کند. با دیافراگم بین f5.6 و f11 میتوانیم به راحتی با زمینی که سوژه از آنجا عبور خواهد کرد از قبل فوکوس را تنظیم کنیم و مطمئن باشیم که عمق میدان برای ثبت سوژه کافی خواهد بود. تکنیک و ترکیب بندی اگر از گزینه فوکوس خودکار استفاده میکنید فوکوس برروی یک جزء مهم سوژه به شما کمک میکند تا به عکسهای خوبی برسید. فوکوس روی صورت دوچرخه سوار به جای فوکوس روی بدن او ارجحیت دارد. فوکوس خودکار را روی نقطه و مکانی در عکستان تنظیم کنید که میخواهید موقع عکس گرفتن سوژه آنجا باشد.

امتیاز 3.31/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا