اگر به تازگی عکاسی را شروع کرده‌اید یا برای مدتی است که عکاسی می‌کنید احتمالا اصطلاح کراپ فکتور (Crop Factor) را شنیده‌اید. از آنجایی که امروزه دوربین‌های مختلفی در بازار وجود دارد؛ کراپ فکتور یکی از مشخصات محصولات به شمار می‌رود. قبل از دوربین‌های دیجیتال، فیلم ۳۵ میلیمتری مورد استفاده قرار می‌گرفت و اگر کسی از یک لنز ۵۰ میلیمتری در دوربین‌ها SLR فیلمی استفاده می‌کرد دقیقا میدان دید و تصویر حاصل، مشخص بود و درنتیجه درک تفاوت لنزها و فاصله کانونی آن‌ها کار سختی نبود. با گذشت زمان و چالش‌های تکنولوژیکی و هزینه‌های بالای تولید، ساخت سنسوری برای دوربین های دیجیتال که برابر با اندازه فیلم ۳۵ میلیمتری باشد، غیر ممکن بود. بنابراین تولیدکنندگان دوربین، ساخت دوربین‌های SLR دیجیتال را با سنسور کوچکتر آغاز کردند و به تدریج انتقال از دوربین‌های فیلمی به دیجیتال اتفاق افتاد. ولی با این تغییرات، در سایز مانت دوربین‌ها و لنزها تغییری ایجاد نشد.

استفاده از سنسور کوچکتر از ۳۵ میلیمتر مشکلات جدیدی را ایجاد کرد زیرا تغییری در میدان دید ایجاد کرده و عکس‌های حاصل برای چاپ باریک‌تر شدند. زیرا گوشه‌های قاب تصویر کراپ شده‌اند.  در سنسور کوچک‌تر چه اتفاقی می افتد:

چاپ عکس

همانطور که می‌بینید، وقتی لنز را روی دوربین قرار می‌دهید یک تصویر دایره‌ای شکل را در دوربین ایجاد می‌کند که وقتی به سنسور برخورد می‌کند یک صحنه مستطیل شکل را ثبت می‌کند و بقیه تصویر حذف می‌شود. اگر سنسور دوربین تمام آن دایره تصویر را در خود جای دهد، آن سنسور را فول فریم می‌گوییم و اگر بخش کوچکتری را از این دایره در بر گیرد به آن سنسور کراپ می‌گوییم. سنسور فول فریم دارای ابعاد فیزیکی یکسانی با فیلم‌ها (۳۶ در ۲۴ میلیمتر) دارند. سنسورها کراپ ابعاد مختلفی بسته به سیستم و تولید کننده آن دارند.

 

امتیاز 3.26/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا