استاپ در نوردهی به چه معناست؟ آیا با f-stop یکی است؟ چگونه اندازه گیری می شود؟ آیا یک استاپ در همه پارامترهای نوردهی نیز یکسان عمل می کند؟

این سوالات ممکن است برای همه کسانی که تازگی عکاسی را شروع کرده اند پیش بیاید، زیرا در ابتدا برای همه مفاهیم مرتبط با نوردهی می‌تواند کمی گیج کننده باشد. احتمالا شنیده‌اید که یک استاپ کامل به معنی دو برابر تغییرات میزان نور است. این جمله عبارتی صحیح است اما به شما نمی گوید که چگونه عمل می کند و شما چگونه می توانید تمام پارامترهای نوردهی (سرعت شاتر دیافراگمایزو) را با هم تنظیم نمایید.

در عکاسی نور مهم ترین نقش را دارد و برای داشتن عکسی با نور مناسب باید بتوانیم پارامترهای موثر در میزان نور عکس را با توجه نوع عکس انتخاب کنیم. حال باید ببینیم که تغییر در میزان دیافراگم یا تغییر در سرعت شاتر، چه اثری بر دیگری می‌گذارد. در واقع میان این پارامترها یک همبستگی وجود دارد. یک استاپ تغییر در یکی از آن‌ها می‌تواند موجب دوبرابر شدن نور عکس یا کم شدن نور آن شود. به همین دلیل مفهوم استاپ راه حلی ساده برای درک ارتباط میان این سه پارامتر است که هریک واحد اندازه گیری متفاوتی دارند؛ ولی بر میزان نور عکس تاثیر گذارند.

استاپ‌های سرعت شاتر

سرعت شاتر با زمان اندازه‌گیری می‌شود. همانطور که می‌دانید، هنگانی که شاتر کنار می‌رود، نور به سنسور دوربین می‌رسد و هرچه مدت زمان بیشتری شاتر باز باشد، نور بیشتری به سنسور می‌رسد. سرعت شاترها با کسری از یک ثانیه یا چند ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. می‌توانید مقدار آن را در صفحه نمایش دوربین یا در چشمی دوربین ببینید.

در تصویر زیر محدوده سرعت شاتر از ۱۰ ثانیه تا ۱/۵۰۰ ثانیه را می‌توانید ببینید و هر عددی که شکل زیر به رنگ تیره تر می‌بینید نشان دهنده یک استاپ نوردهی کامل است. گفتیم که یک استاپ مساوی با دو برابر شدن نور است. به یاد بیاورید که سرعت شاتر براساس زمان اندازه‌گیری می‌شود. پس دو برابر شده زمان به این معنی است دو برابر نور بیشتری به سنسور دوربین می‌رسد. برای مثال اگر سرعت شاتر را از ۱/۲۵۰ ثانیه به ۱/۱۲۵ ثانییه تغییر دهید، در حقیقت میزان نور یک استاپ تغییر کرده است. میزان سرعت شاتر شما دو برابر بیشتر شده و در نتیجه میزان نور عکس نیز دو برابر بیشتر می شود.

چیزی که ممکن است برای شما گیج کننده باشد این است که دوربین سرعت شاتر را با یک استاپ کامل تغییر ندهد. در بیشتر دوربین های می‌توانید سرعت شاتر را نیم استاپ یا یک سوم استاپ نیز تغییر دهید.

امتیاز 3.44/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا