ثبت کردن اوج حرکات، هنگامی که از یک سوژه متحرک با سرعت زیاد عکاسی می کنید، نیازمند مهارت، زمان بندی و تمرکز است، بنابراین نیاز است تا از درستی تنظیمات دوربینتان قبل از عکاسی اطمینان حاصل کنید.

مواردی که می توانید از پیش تنظیم کنید
هنگامی که قصد فریز کردن اشیای متحرک را دارید، نیاز است که کنترل سرعت شاتر را بدست بگیرید. پس با قرار دادن دوربین بر روی مد اولویت شاتر کار را آغاز کنید. سپس سرعت شاتر بالایی مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه را انتخاب کنید، اگرچه ممکن است بسته به سرعت سوژه بعدا نیاز به تغییر آن باشد.

برای اینکه بتوانید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید، نیاز است ایزو را بالا ببرید. تنظیمات دقیق نیازمند دانستن شرایط نوری است اما برای شروع ایزو را بر روی ۸۰۰ قرار دهید.

هنگامی که محل دقیق حرکت سوژه برایتان قابل پیش بینی نیست، لازم است فوکوس متوالی یا پیوسته (AF-C) را فعال کنید. در این حالت، دوربین تا زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشرده اید، بصورت پیوسته فوکوس را انجام می دهد، که اینکار به شما اجازه می دهد تا سوژه های متحرک را دنبال کنید.

سپس تنها لازم است تا دکمه شاتر را بطور کامل بفشارید تا عکس گرفته شود. برای اغلب اجسام متحرک لازم است مُد فوکوس خودکار را بر روی تک نقطه (single-point autofocus) قرار دهید و تا جایی که ممکن است نقطه مرکزی را انتخاب کنید.

با اینکه جمله بالا بدین معنی است که مجبور خواهید شد سوژه را در مرکز کادر قرار دهید، اما این نقطه معمولا دقیق ترین و قابل اعتماد ترین نقطه فوکوس در شرایط کم نور است که احتمال دنبال کردن مناسب سوژه را بیشتر خواهد کرد.

در عکاسی از اجسام متحرک لازم است drive mode را بر روی حالت متوالی یا پیوسته (continuous) قرار دهید، بدین معنی که وقتی شما دکمه شاتر را پایین نگه داشته اید، دوربین مجموعه عکسی از آن صحنه را ثبت خواهد کرد.

برخی دوربین ها دو حالت عکاسی متوالی را در اختیار شما قرار می دهند: کند و سریع (low و high speed) که اگر دوربین شما مجهز به این قابلیت است بهتر است حالت سریع را انتخاب کنید.

به جهت اینکه بیشترین سرعت فریم بر ثانیه (نرخ فریم – frame rate) را داشته باشید لازم است تا فرمت عکس را بر روی JPEG قرار دهید.


تنظیماتی که در روز عکاسی باید تغییر دهید
بدون توجه به اینکه چقدر آماده عکاسی هستید، برخی تنظیمات را لازم است دقیقا هنگام عکاسی تغییر دهید. اولا لازم است بررسی کنید که ایزوی انتخابی شما به اندازه کافی بالا هست تا بتوانید از سرعت شاتر بالا برای فریز کردن سوژه استفاده کنید یا خیر.

بنابراین، وقتی در صحنه هستید، دوربین را سمت مورد نظر بگیرید و دکمه شاتر را بصورت نیمه بفشارید تا نورسنجی فعال شود. اگر نمایشگر دیافراگم در حال چشمک زدن است و نشانگر نورسنجی عددی منفی را نمایش می دهد، به این معناست که نور کافی جهت نوردهی صحیح موجود نیست.

ایزو را به تدریج بالا ببرید تا زمانی که دیافراگم ثابت شود و نمایشگر نوردهی ناپدید شود.

همچنین لازم است بررسی کنید که آیا سرعت ۱/۱۰۰۰ ثانیه برای ثابت کردن حرکت سوژه کافیست یا خیر. بهترین راه این است که چند عکس آزمایشی از سوژه بگیرید و شارپ بودن آنها را بررسی کنید.

اگر عکس شما شارپ نباشد، از سرعت شاتری مانند ۱/۲۰۰۰ ثانیه استفاده کنید. اما ممکن است بسته به شرایط نوری با افزایش سرعت شاتر نیاز باشد مجددا مقدار ایزو را افزایش دهید.

اگر نور به اندازه کافی وجود دارد، می توانید از یکی از نقاط غیر مرکزی نیز برای فوکوس استفاده کنید، که شما را قادر می سازد ترکیب بندی عکستان را با تغییر محل سوژه در کادر، متحول کنید (ترکیب بندی جالب تری داشته باشید).

هر نقطه فوکوسی که انتخاب می کنید، باید آن را همواره بر روی سوژه قرار دهید تا به دوربین این اجازه را بدهید که حرکتش را دنبال کند.


تنظیمات دوربین معمول برای فریزکردن حرکات سریع

 

 

فرمت فایل

JPEG

مُد نوردهی

اولویت شاتر

دیافراگم

توسط دوربین تنظیم می شود.

ایزو

۸۰۰ یا بالاتر

سرعت شاتر

۱/۱۰۰۰ ثانیه

مُد فوکوس

متوالی (continuous)

Drive mode

متوالی

تراز سفیدی

خودکار (Automatic)

 

 

برگرفته از: Digital Camera World

 

امتیاز 3.37/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا