در ابتدا باید بگویید که چاپ عکس چیست ؟
چاپ عکس در زبان عامیانه یعنی منتقل کردن تصویر گرفته شده یا ساخته شده بر روی کاغذ چاپ را چاپ عکس می گویند.
حال پس از متوجه شدن مفهوم چاپ عکس به دو بحث خیلی مهم در چاپ می رسیم یکی چاپ افست یکی چاپ دیجیتال و باید بدانید که هر کدام برای چه اموری استفاده می شوند .
چاپ افست بیشتر برای کار های پر تیراژ استفاده میشود به دلیل اینکه ارزان تر از چاپ دیجیتال در می آید البته در صورت تیراژ بالا در تیراژ های پایین از چاپ دیجیتال گران تر می شود و البته چاپ افست زمان بر نیز می باشد.
چاپ دیجیتال برای کار های سریع تر و کم تعداد استفاده می شود و در کل تعداد در هزینه تمام شده آن تاثیری ندارد اما برای افرادی که کارشان را زود تر و فوری تر لازم دارند گزینه مناسب تری است.

روش های چاپ عکس


ما در این مقاله بیشتر با چاپ دیجیتال احتیاج داریم چرا که چاپ عکس در حالت های مختلف با چاپ دیجیتال انجام می شود و دلیل آن هم تعداد پایین تیراژ چاپ عکس می باشد و به صرفه تر می باشد.
چاپ دیجیتال علاوه بر سریع بودن در چاپ کیفیت بالاتری نیز دارد و میتوان تمامی عکس ها را با کیفیت fullHD چاپ نمایید و نگرانی ای در رابطه با کیفیت عکس ها نداشته باشد و همچنین در چاپ دیجیتال فایل ها در هنگام چاپ نیز قابل ویرایش هستند که این امر در چاپ افست میسر نیست.


سایز سطح چاپ در چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال براساس ابعاد به سه گونه متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود.
چاپ دیجیتال متوسط (Medium Format): سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح مختلف در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا A3+ چاپ می‌شود. چاپ این سفارشات با چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود.
چاپ‌ دیجیتال بزرگ (Large Format): پوستر‌ها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد و در فضا‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ابعاد بزرگتر از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر چاپ می‌شود. در چاپ این سفارشات، از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری استفاده می‌شود.

روش های چاپ عکس

چاپ دیجیتال عریض (Wide Format): سفارشاتی که در این ابعاد چاپ می‌شود عموما در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده می‌شود که در مقابل عوامل محیطی مانند آب و نور خورشید مقاوم باشد. فرمت عریض، دارای حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر ۵۰۰ سانتی‌متر عرض است.


انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را به شما معرفی کرده و هر یک را مختصر توضیحی برایش می دهیم.


چاپ دیجیتال نوری

یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپ دیجیتال می‌باشد. در این روش با استفاده از تابش نور، تصاویر را روی کاغذ‌های حساس به نور (کاغذ عکاسی) چاپ کرده و در مرحله بعد تثبیت می‌نمایند. کیفیت تصاویر در این روش، بسیار بالاست. یکی از مشکلات این روش، دو مرحله‌ای بودن آن می‌باشد. البته امروزه این مشکل، با وجود دستگا‌ه‌های اتوماتیک، حل شده است. در دهه‌های گذشته Photo Lab یا دستگا‌ه‌ دیجیتال نوری، جایگاه ویژه‌ای در لابراتوار‌های عکاسی دارا بود.


چاپ حرارتی

در سیستم چاپ حرارتی، با ایجاد گرمای شدید به وسیله ماتریس‌های حرارتی یا لیزر و دیگر واکنش‌های شیمیایی، رنگ و تصویر را روی کاغذ‌های حساس به حرارت چاپ می‌کنند. از این روش برای چاپ تصاویر تک رنگ استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از این روش، تقریبا منسوخ شده است.

روش های چاپ عکس


تصعید رنگ

در واقع سیستم تصعید رنگ، شبیه روش حرارتی می‌باشد. در این سیستم، ابتدا رنگ‌ها روی سلفون قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از پرتوهای رنگی مانند ماتریس‌های حرارتی رنگ‌ها، از روی سلفون بخار شده و روی کاغذ ثبت می‌شود. تصاویر چاپ شده به این روش، از کیفیت بالایی برخوردار است. در دهه‌های گذشته از این روش برای چاپ پوستر‌های تبلیغاتی استفاده می‌شد. قیمت پایین این دستگاه سبب ‌شده تا در بسیاری از لابراتوار‌های عکاسی از این چاپگر‌ استفاده شود. اما مواد مصرفی این دستگاه مانند سلفون‌های رنگی دارای قیمت بالایی است که سبب می‌شود استفاده از آن، مقرون به صرفه نباشد.


چاپ جوهرافشان

در روش جوهرافشان، داده‌های دیجیتال به صورت مستقیم و به وسیله مرکب‌های مایع روی سطوح چاپی منتقل می‌شوند. در این سیستم چاپگر مرکب مایع را به صورت مستقیم از هد بر روی کاغذ انتقال می‌دهد. در سیستم جوهرافشان، به دلیل عدم استفاده از محمل میانی، تاثیر عوامل محیطی بر کیفیت چاپ به حداقل می‌رسد. نازل رنگ‌پاش این چاپگر، کاملا دیجیتالی بوده و فقط از دو فرمان مثبت و منفی به معنای پاشیدن یا نپاشیدن رنگ پیروی می‌کند. تنوع در ابعاد دستگاه‌های چاپی که از سیستم جوهرافشان پیروی می‌کنند از پرینتر‌های رومیزی آغاز و تا دستگاه‌های با عرض پنج متر را در برمی‌گیرد. مهمترین سیستم‌های چاپ دیجیتال، شامل سیستم جوهرافشان با امکان پاشیدن تونر براساس تقاضا (Drop on Demand) و پیوسته ((Continues tone می‌باشد. قطعا سیستم جوهرافشان، با کیفیت‌ترین، رایج‌ترین و اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال محسوب می‌شود.


چاپ الکتروفوتوگرافی (جامد پودری، مایع)

سیستم الکتروفتوگرافی به دو نوع مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی تقسیم می‌شود.

تونری: در این روش، از طریق شعاع نور لیزر، مرکب‌های پودری که تونر نام دارد باردار شده و با ذوب شدن این تونرها، تصاویر روی کاغذ نقش می‌بندد. سرعت چاپ تصاویر، در روش تونری بیشتر از روش جوهرافشان است. البته این روش، به دلیل وجود واسطه بین مخزن رنگ و سطح چاپی جزء تکنولوژی دیجیتال محسوب نمی‌شود.

دیجیتال مرکبی: در این سیستم به جای استفاده از مرکب‌های پودری، از مرکب‌های رنگی مایع استفاده می‌شود. اما محدودیت‌های این چاپگر سبب شده تا کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

• یکی از این محدویت‌‌ها فناوری‌ پیچیده به کار رفته در این دستگاه است که تا سالها فقط در اختیار شرکت Indigo بود.
• دومین محدودیت این چاپگر، ابعاد سطح چاپی است که تنها ابعاد ارائه شده در این دستگاه، سطح چاپی A3 می‌باشد.
• سومین مورد قیمت بالای این چاپگر است.


چاپ مارکر لیزری

این روش، بیشتر در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به وسیله اشعه لیزر و با ایجاد حرارت و سوزاندن، تصاویر مورد نظر را روی محصول درج می‌کنند.
حال که با انواع چاپ آشنا شدید و متوجه شدید که عکس ها چگونه چاپ می شوند در ادامه در رابطه با محصولات مختلف لابراتوار سهند توضیح می دهیم.
ما در لابراتوار سهند عکس ها را به شکل ها مختلف چاپ می نماییم که عبارتند از : چاپ عکس , چاپ عکس روی شاسی , آلبوم عکس که خود گونه های متفاوت دارد و چند نوع می باشد , چاپ روی بوم , چاپ روی پلکسی , مکعب عکس و ....
تمامی این محصولات در سایز و حتی رنگ های مختلف دسته بندی می شوند و این امر این امکان را به مشتریان عزیزمان می دهد تا در انتخاب محصول مورد نظر خود دامنه وسیع تری داشته باشند.

 

امتیاز 2.88/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا