یکی از ویژگی های مشخص در عکاسی ماکرو شکار سوژه در فواصل نزدیک می باشد.در حالیکه نزدیکی این دوربین به سوژه منجر به شکار بصری سوژه در یک چشم انداز زیبا شده است.این نوع عکاسی چالش های تکنیکی منحصر به فردی را به ارمغان خواهد آورد.
در این مقاله به یکی از مهمترین این چالش ها یعنی عمق میدان رسیدگی میکنیم.واژه ی عمق میدان به منطقه ای در جلو و یا پشت  نقطه ای اشاره میکند که روی آن عمل فوکوس تنظیم شده است و فوکوسی شارپ ارائه میدهد.
در طول این مقاله متوجه خواهیم شد که کنترل عمق میدان نقش بسیار برجسته ای را در عکاسی ماکرو ایفا می کند.
این مخلوق زیبا در تصویر زیر نمایی از یک جیرجیرک می باشد.برای ما این تصویر کاملا تصویری ناقص است.چرا که تمام قسمت ها و ویژگي های جالب این موجود اعم از شکم ، بال ها و حتی جلوی سرش خارج از فوکوس است.

عمق دید
چرا بسیاری از عناصر تصویر تار میشود؟این به خاطر تکنیک فوکوس ضعیف نیست.اگه به دقت به تصویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که فوکوس روی چشم های جیرجیرک متمرکز شده است و این انتخاب بسیار مناسبی چه از عکاسی از انسان و چه از حشرات می باشد.فقدان جزییات شارپ نتیجه ی عمق میدان ناکافیست و قسمت هایی که باید وضوح داشته باشند و با جزییات بیشتری نمایش داده شوند بسیار سطحی و تار هستند و جزییات شارپ را فقط در قسمت های جزیی و بی مورد تصویر می بینیم و از فوکوس روی سوژه اصلی خارج شده ایم.
درک عمق میدان DOF
قبل از تشخیص اینکه چگونه یک عمق میدان خوب داشته باشیم باید عواملی که در عکاسی ماکرو مشکل ساز هستند را بشناسیم.عمق میدان وابسته به سه عامل است : مقدار دیافراگم ، فاصله کانونی و فاصله از سوژه.
وقتی هر کدام از این دو متغیر ثابت شوند دیافراگم کوچکتر باز می شود و منجر به عمق میدان بزرگتر می شود همچنین ازستفاده از فصله کانونی طولانی تر عمق میدان کمتری را پوشش میدهد و عکاسی از فواصل نزدیک به سوژه به معنی  یک DOF کوچکتراست.
در عکاسی ماکرو DOF  در درجه اول فقط به دو عامل بستگی دارد : مقدار دیافراگم و بزرگنمایی.در هر مقدار دیافراگم داه شده ، نسبت بزرگنمایی بالاتر ، DOF کوچکتر. و این توضیح میدهد که چرا عمق میدان در ماکرو بسیار سطحی و کم عمق است ; حقیقتا بزرگنمایی ها بسیار بزرگتر از هر نوع دیگری از عکاسی می باشد..
این را به خاطر بسپاریم و برگردیم به عکس جیرجیرک که سرآغاز این بحث بود.وقتی عکاسان چنین DOF سطحی را می بینند ناخوداگاه فکر میکنند که دیافراگم در حالت بسیار وایدی تنظیم شده است.اما این عکس در کمینه ی F/9.0 و خارج از حالت ماکرو گرفته شده است و همچنین دیافراگم کمی برای آن درنظر گرفته شده است.طول این پوره نهایتا 2 یا 3 میلیمتر است و از آنجایی که میخواستیم تمام آن در کادر قرار گیرد مجبور به استفاده از بزرگنمایی مفرط شدیم.در این مورد 5:1 به معنی این است که تصویر جیرجیرک در سنسور 5 برابر اندازه ی واقعی آن بوده است...

امتیاز 3.42/5

پرداخت آنلاین

ارسال به سراسر کشور

کارشناسان پاسخگو

ضمانت اصل بودن کالا